Kalervo Väänänen Suomen yliopistot UNIFI:n puheenjohtajaksi

27.11.2013

Turun yliopiston rehtori on valittu Suomen yliopistot UNIFI:n hallituksen puheenjohtajaksi. Kausi on kaksivuotinen.

UNIFI on suomalaisyliopistojen johtotehtävissä toimivien keskustelufoorumi, jonka tavoitteena on yhteistyössä tunnistaa edessä olevia haasteita sekä valmistella toimintastrategioita ja -tapoja niihin vastaamiseksi. Käytännön työtä johtaa hallitus, johon kuuluu puheenjohtajan lisäksi neljä jäsentä.

– Meillä on runsaasti suuria, kaikkia yliopistoja koskevia haasteita kuten opintojen suorittamisen kesto ja koulutuksen laatu, eikä vähäisimpänä yliopistojen kiristyvä talous, Väänänen sanoo.

UNIFI pyrkii synnyttämään julkista keskustelua ja osallistuu siihen esittämällä muun muassa kannanottoja ja julkilausumia. Turun yliopistossa Väänänen on nostanut vahvasti esille tarpeen panostaan ensimmäisen vuoden opiskelijoiden tukemiseen ja ohjaamiseen. Samaa sanomaa hän aikoo viedä kaikille yhteisellä foorumilla.

Väänänen on toiminut Turun yliopiston rehtorina vuodesta 2012 alkaen. Tätä ennen hän toimi Itä-Suomen yliopiston akateemisena rehtorina.

Väänänen on koulutukseltaan lääketieteen ja kirurgian tohtori ja toiminut Turun yliopiston solubiologian professorina vuodesta 1998 alkaen. Kalervo Väänänen seuraa puheenjohtajana Tampereen yliopiston rehtoria Kaija Hollia.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuva: Hanna Oksanen