Kansainvälisen liiketoiminnan ja johtamisen yhteinen Tunteet yrityskaupoissa -tutkimusseminaari

21.09.2016

WP_20160915_001.jpg

Kansainvälisen liiketoiminnan ja johtamisen ja organisoinnin aineet järjestivät yhteistyössä EmoMa-projektin kanssa tutkimusseminaarin 15. syyskuuta. Kansainvälisen liiketoiminnan tohtorikoulutettava Riikka Harikkala-Laihinen (TSE) esitteli tutkimustaan aiheesta "Employee emotions in intercultural integration dialogue". Hän valotti muun muassa, miten aikoo kerätä aineistoa case-yrityksen vuoropuheluista integraatiovaiheen aikana. Vierailevana tohtoriopiskelijana/tutkijana seminaarissa kuultiin Eva Schlindweinia  Jenan yliopistosta Saksasta (Friedrich-Schiller-Universität Jena). Hän esitteli työn alla olevan, yhdessä väitöstyön ohjaajansa Prof. Dr. Mike Geppertin kanssa laatimansa tutkimuspaperin aiheesta "Sensemaking in the context of MNC mergers and acquisitions: an emotional sensemaking approach to subsidiary integration".

Esitykset herättivät vilkasta keskustelua siitä, miten tunteita voidaan tutkia yritysostokontekstissa ja miten löytää sopivat metodit riittävän validiteetin takaamiseksi. Päähaasteeksi koettiin tunteiden muodostumisen monitahoisuus sekä tunteiden vaikutus tilanteiden arviointiin – yksilö toimii osana ympäröivää kontekstiaan, ja siten työn aiheuttamat tunteet vaikuttavat myös yksityiselämään ja päinvastoin. Tämän vuoksi aineistoa kerättäessä on tärkeää yrittää erotella ja täsmentää tunteiden taustalla vaikuttavat erilaiset syyt (ns. laukaisevat tekijät) ja tunnistaa nimenomaan tutkittavaan ilmiöön liittyvät, tunteita herättävät tekijät mahdollisimman huolellisesti. Keskustelussa pidettiin olennaisena myös sitä, että tutkimuksessa määritellään mahdollisimman tarkasti tietty näkökulma, jonka kautta tunteita analysoidaan.
WP_20160915_002.jpg

Luotu 21.09.2016 | Muokattu 14.11.2016