Kansalaisten havainnot auttavat selvittämään Kokemäenjoen kuntoa

27.08.2014

Kokemäenjoen heinäkuisen nikkelionnettomuuden seurauksia kartoitetaan Lähivesipäivän työpajoissa Porissa 30.8.

kokemaenjokikokemaenjoki.jpg
Turun yliopiston tutkijat järjestävät Porin yliopistokeskuksessa Kokemäenjoki-työpajoja. Kansalaisten havainnot ja näytteet muun muassa kaloista ovat tärkeitä ympäristövaikutusten selvittämisessä pitkän aikaa onnettomuuden jälkeen.

– Tiedonkeruupisteeseen voi tuoda omia havaintoja Kokemäenjoelta. Tietoja voi tuoda valokuvina tai paperille kirjattuna. Tutkijat myös tallentavat kertomuksia ja havainnoista tehdään karttamerkintä, kertoo suunnittelija Laura Puolamäki.

Kerätyt tiedot toimitetaan Lähivesipäivän jälkeen Porin kaupungin ympäristövirastolle, Varsinais-Suomen ELY-keskukselle ja Suomen ympäristökeskukselle.

Näytteenottopisteessä voi tutustua joihinkin vesistöseurantaan liittyviin näytteenottomenetelmiin ja kokeilla itse näytteenottoa.

Kokemäenjoki-työpajat Porin yliopistokeskuksessa lauantaina 30.8. klo 10–13.

PY
Kuva: Jukka Peura