Kansallinen arviointi sähköistyi äidinkielessä ja kirjallisuudessa yli 2000 yhdeksäsluokkalaisen voimin

14.04.2014

Opetushallituksen yhdeksäsluokkalaisille järjestämä kansallinen arviointi suoritettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa osittain sähköisessä muodossa.

​Äidinkielen ja kirjallisuuden kansalliseen arviointiin 9.4. ja 10.4. osallistui sähköisesti 50 suomenkielistä ja 10 ruotsinkielistä peruskoulua. Yhteensä kokeen teki sähköisesti noin 2100 yhdeksännen luokan oppilasta. Paperikoe järjestettiin tämän lisäksi noin 120 peruskoulussa.

Kansallisen arvioinnin sähköinen versio tehtiin Turun yliopistossa kehitetyssä ViLLE-oppimisjärjestelmällä. Koe sisälsi kaksi osiota, joista ensimmäinen sisälsi 37 kielentuntemukseen liittyvää tehtävää taustakyselyineen. Toinen osio sisälsi kolme kirjoitustehtävää. Aikaa oli käytettävissä ensimmäiseen osioon 70 minuuttia ja toiseen 90 minuuttia. Tehtävistä vajaa kolmannes oli opettajan arvioitavia. Loput tehtävät ViLLE-oppimisjärjestelmä arvioi automaattisesti. Automaattista arviointia hyödyntävät tehtävätyypit toteutettiin ViLLE Teamin ja Opetushallituksen yhteistyönä.

Kaiken kaikkiaan ViLLE vastaanotti kahden päivän aikana noin 200 000 tehtäväpalautusta.

– Alustavasti näyttää siltä, että arviointi sujui koulussa hyvin. Järjestelmä näyttää täyttäneen ne tavoitteet, mitä pilottiprojektissa sille asetettiin, kertoo opetushallituksen erikoissuunnittelija Matti Suomilammi.

Myös Turun yliopiston tutkija Mikko-Jussi Laakso ilmaisi tyytyväisyytensä opetushallituksen kanssa hyvin sujuneeseen yhteistyöhön.

– Kansallisen arvioinnin lisäksi olemme tehneet kevään aikana yhteistyötä Opetushallituksen kanssa myös lukiopuolella, ja kokemukset ovat toistaiseksi olleet pelkästään positiivisia, Laakso toteaa

>> ViLLE-oppimisjärjestelmä

HA