Kansallisella tiekartalla kaksi Turun yliopiston koordinoimaa kohdetta

14.03.2014

Suomen Akatemia laatimassa kansallisessa tiekartassa on kaksi Turun yliopiston koordinoimaa tutkimusinfrastruktuurikohdetta. Lisäksi Turun yliopisto on mukana kahdeksassa muiden koordinoimissa kohteissa.

​Suomen Akatemian asettama tutkimusinfrastruktuurien asiantuntijaryhmä on julkaissut tutkimusinfrastruktuurien strategian sekä päivitetyn tiekartan vuosille 2014–2020.

Tutkimusinfrastruktuurien tiekartalla tarkoitetaan suunnitelmaa seuraavien 10–15 vuoden aikana uudistamista edellyttävistä sekä kehitteillä olevista kansallisista tutkimusinfrastruktuureista. Päivitetylle tiekartalle kuuluu 31 kansallista tutkimusinfrastruktuuria.

Kohteista kahden kansallinen koordinointi on Turun yliopistossa: eurooppalaisen sosiaalitutkimus ESS:n aineiston koordinointi sekä cherenkovteleskooppijärjestelmä.

Turun yliopisto on kumppanina useissa tiekarttahankkeissa. Niitä ovat bioalojen ja lääketieteen kuvantamisteknologioiden tutkimusinfrastruktuuri, Euroopan translationaalisen tutkimuksen infrastruktuuri, Euclid-kosmologiamissio, integroidun rakennebiologian infrastruktuuri, kansallinen kasvien fenotyyppakasvien fenotyyppaus -infrastruktuuri, avoin paikkatiedon tutkimusinfrastruktuuri, Suomen merentutkimuksen tutkimusinfrastruktuuri sekä MAX IV-laboratorion synkrotronisäteilylaitos.

Kaksiportaisen kansainvälisen arvioinnin avulla uudelle tiekartalle valittiin 31 tutkimusinfrastruktuuria sekä kaksi potentiaalisesti merkittävää hanketta. Valintakriteereinä on käytetty merkitystä suomalaiselle tiedeyhteisölle ja isäntäorganisaatioiden tutkimusstrategioille, käyttäjäkunnan laajuutta sekä kunkin tutkimusinfrastruktuurin ylläpitoon osallistuvien tahojen sitoutumista.

Erja Hyytiäinen

Luotu 14.03.2014 | Muokattu 18.03.2014