Kansanedustajille kerrottiin lääketieteen tutkimuksen tilasta

31.10.2012

Varsinaissuomalaisia kansanedustajia oli 10.9. kuulemassa lääketieteellisen tiedekunnan uusimpia kuulumisia.

​Vuosittain järjestettävässä tapahtumassa päivitettiin yliopistomaailman ja tiedekunnan kuulumiset. Tapaamisessa oli paikalla kansanedustajat Ilkka Kanerva (kok), Petteri Orpo (kok) ja Eeva-Johanna Eloranta (sdp). Tilaisuudessa käsiteltiin niin tiedekunnan määrärahoja kuin uusia opiskelijakiintiöitä.

Valtion tutkimusrahoitus yliopistolliseen tutkimukseen, niin sanottu EVO-rahoitus, puhututti.  EVO- rahoitusta on saatu niin koulutukseen kuin tutkimukseenkin.

- Koulutussektorirahoitus on hyvällä mallilla. Tutkimuksen määrärahat ovat sen sijaan olleet laskussa. Tutkimus-EVO on tärkeä kliinisen tutkimuksen rahoituslähde ja sitä ei saisi tappaa, toteaa Lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Tapani Rönnemaa.

Tilaisuudessa puhui myös Turun yliopiston uusi rehtori Kalervo Väänänen.  Hän kertoi yliopiston tavoitteena olevan tehokkuuden parantamisen.

- Käynnissä on paljon uudistuksia. 1.1.2013 voimaan tulee uusi yliopiston rahoitusmalli. Sisäänottoa uudistetaan ja lukukausimaksukokeilun vakinaistamista harkitaan. Tavoitteena on saada tutkintokiintiöt täyteen, laadusta tinkimättä, Väänänen totesi.

33 uutta aloituspaikkaa

Lääketieteellisellä tiedekunnalla oli kertoa myös ilouutisia: ensimmäistä kertaa kahteenkymmeneen vuoteen tiedekuntaan on perustettu uusi erikoisala, akuuttilääketiede. Sillä on tärkeä rooli päivystyspoliklinikoiden toiminnassa. Osa-aikaiseksi professoriksi on nimetty Maaret Castrén.

Mediassa paljon huomiota saanut lääkärikoulutuksen aloituspaikkojen lisääminen toteutuu myös Turussa.

Vuonna 2013 - 2016 aloituspaikkoja tulisi lisätä valtakunnallisesti noin 20 prosenttia. Turun yliopiston osuus tästä kiintiöstä on 33 uutta aloituspaikkaa, jotka otetaan käyttöön heti vuonna 2013.

Informaatioteknologiasta mahdollisuuksia mielenterveyshoitoon

Tilaisuudessa esiteltiin myös Lääketieteellisen tiedekunnan uusinta tutkimusta. Hoitotieteen professori Maritta Välimäki kertoi informaatioteknologian eli tietokoneiden ja matkapuhelinten tarjoamista mahdollisuuksista psykoosi- ja skitsofreniapotilaiden hoidossa.

- Vaikka mielenterveysongelmat ovat yksi kansantautimme ja aiheuttavat eniten työttömyyttä, tätä teknologian hyödyntämistä ei ole Suomessa ennen juuri tutkittu, Välimäki toteaa.

Tutkimuksissa potilaat saivat ohjatusti käyttää tietokonetta esimerkiksi tiedonhakuun, opiskeluun ja sosiaalisten suhteiden hoitoon. Tämän myötä potilaan itsetunto kasvoi ja potilaan ja hoitohenkilökunnan välinen vuorovaikutus vahvistui. Toisessa tutkimuksessa avohoitopotilaille lähetettiin matkapuhelimeen seurantatekstiviestejä.

- Informaatioteknologia tarjoaa nopean yhteydenoton potilaan ja hoitohenkilökunnan välillä ajasta ja paikasta riippumatta, Välimäki sanoi.

Tilaisuuden järjesti Lääketieteellisen tiedekunnan opetus- ja tutkimustoimintaa tukeva alumniyhdistys Alumni Medicinae Aboenses eli AMA ry. AMA ry edistää myös tiedekunnasta valmistuneiden alumnien ja yliopiston välistä vuorovaikutusta, terveydenhuollon kehitystyötä sekä toimii yhdyssiteenä vaikuttajiin.

Susanna Eronen

Luotu 31.10.2012 | Muokattu 26.11.2012