Kansatieteen tutkijoiden blogi avattu

20.09.2013

Kansatieteen tutkijoiden blogissa kirjoitetaan kulttuurisella näkökulmalla ilmastonmuutoksesta, esihistoriamatkailusta ja kuntaliitoksista.

Sirkkalassa sijaitsevan Minervan tutkijahuoneen E227 kansatieteen jatko-opiskelijat ovat perustaneet syyskuussa 2013 uuden blogin Kansatieteilijät etunojassa tulevaisuuksiin. Tutkimuksia maaseudusta, saaristosta ja menneisyydestä. Blogin aiheet käsittelevät esihistoriamatkailua, luontosidonnaisia elinkeinoja ja kuntaliitoksia. Näkökulmina toimivat tulevaisuuksientutkimus, ympäristön- ja ilmastonmuutos sekä verkostotoiminta.

Kirjoittajina blogissa ovat kansatieteen oppiaineen jatko-opiskelijat FM Niina Koskihaara, FM Maija Mäki ja FM Kirsi Sonck. Kirjoitukset pohjautuvat tutkijoiden omiin tutkimusaiheisiin. Mäen tutkimus liittyy esihistoriamatkailuun tulevaisuuksientutkimuksen näkökulmasta, Sonckin tutkimus käsittelee ympäristön- ja ilmastonmuutoksen vaikutusta luontosidonnaisissa elinkeinoissa ja Koskihaara puolestaan keskittyy kuntaliitosten vaikutuksiin paikallisyhdistystoiminnassa.

Blogissa tutkijat kirjoittavat paitsi omistaa tutkimusaiheistaan ja niihin liittyvistä ajankohtaisista teemoista ja vaiheista myös tutkimuksenteon arjesta, tutkimusmatkoista, konferensseista ja omista pohdinnoistaan tutkimustensa aiheisiin liittyen. Tarkoituksena on kirjoittaa populaaristi ilman akateemisen kirjoittamisen kankeutta asiaa kuitenkaan unohtamatta.

Kolmen kirjoittajan yhteistyö takaa sen, että blogiin päivittyy viikoittain uutta ja mielenkiintoista luettavaa. Tutkijat toivovat blogikirjoitustensa herättävän mielenkiintoa, pohdintaa ja kommentointi-innokkuutta myös lukijoiden keskuudessa. Tervetuloa lukemaan ja keskustelemaan!

Luotu 20.09.2013 | Muokattu 20.09.2013