Kansatieteen uusi julkaisu ilmestynyt: Osumia – kansatieteellisiä avauksia muutoksesta, sen hallinnasta ja sopeutumisesta

10.12.2014

Osumia kuvaa muutosta, joka voi olla voimakasta ja yllättävää, arjen rakenteita ja tapoja rajusti muuttavaa. Tai muutosta, joka tapahtuu hitaasti ja vähitellen, vasta lähemmän tarkastelun kautta avautuen ja jäsentyen. Kulttuurin, ajan ja paikkojen jatkuvissa liikkeissä, globaaleissa muutoksen virroissa, saattaa olla vaikeaa hahmottaa muutoksen todellista olemusta. Kirjassa avataan niitä tekijöitä, jotka ovat muutosten alullepanijoita, pohditaan muutoksen hallittavuutta ja siihen sopeutumista.

Kirjan ovat toimittaneet kansatieteen tohtorikoulutettavat Niina Koskihaara, Maija Mäki ja Kirsi Sonck

Muutoksen käsitteen sisällöt leikkaavat kansatieteen tutkimusta laajasti ja monitahoisesti. Jokainen artikkeli pyrkii hahmottamaan muutosta omassa tutkimuskontekstissaan. Kirjoittajat ovat Turun yliopiston kansatieteen tutkijoita, joiden äänten kautta kirjassa avautuu kansatieteen ajankohtainen tutkimuskenttä. Kirjan eri teemakokonaisuudet, "tulevaisuus ja paikallisuus", "ympäristö ja paikka", "työ ja työn teon miljööt" sekä "perhe ja arki" nostavat esille kansatieteen tutkimustradition kautta nousevia tutkimuskysymyksiä, mutta myös tässä ajassa yhteiskunnallisesti haastavia ja vaikeitakin kysymyksiä. Ajallisesti kirjassa liikutaan tulevaisuudesta nykypäivän kautta menneeseen: kansatiede nykymuodossaan käsittelee kriittisesti useita aikatasoja nostaen esille aikaisempaa enemmän myös tulevaisuuden muutostekijöitä ja vaikutusmahdollisuuksia.

Luotu 10.12.2014 | Muokattu 29.07.2021