Kasvatustieteiden tiedekunnan ensimmäisen työelämäprofessorin kausi polkaistiin käyntiin avajaisjuhlassa

04.09.2025

Työelämäprofessuurikauden avajaistilaisuudessa korostui erityisesti yhteistyön merkitys eri toimijoiden välillä.

Vasta käynnistynyt lukuvuosi on erityinen kasvatustieteiden tiedekunnassa, sillä tiedekunnassa aloittaa sen historian ensimmäinen työelämäprofessori, opetusneuvos Pia Kola-Torvinen Opetushallituksesta. Kaksivuotisen professuurin käynnistymistä juhlistettiin avajaisilla Educariumilla keskiviikkona 3.9.

Kasvatustieteiden tiedekunnan dekaani Marjaana Veermans lausui tilaisuuden avaussanat. Hän kertoi työelämäprofessorin tehtävistä: siihen kuuluu muun muassa tiedekunnan henkilökunnan ja opiskelijoiden osaamisen ja tutkimustiedon hyödyntämisen vahvistaminen. Lisäksi työelämäprofessori tekee yhteistyötä monien tahojen kuten EDUCA-lippulaivan kanssa.

Nainen puhuu tilaisuudessa puhujapöntön takana.

Dekaanin jälkeen Opetushallituksen pääjohtaja Minna Kelhä piti ”Voiko koulutusta kehittää ilman tutkimusta?” -puheenvuoron. Hän nosti esiin muun muassa Opetushallituksen ja tutkijoiden välisen yhteistyön, joka on Kelhän mukaan välttämätöntä koulutuksen kehittämisessä. Tästä syystä myös työelämäprofessorin rooli on erityinen.

Nainen puhuu tilaisuudessa puhujapöntön takana.

Seuraava puhuja, Turun yliopiston professori Niina Junttila kiteytti puheenvuorossaan ”Miksi tarvitsemme toisiamme?” koulutus- ja opetusalan yhteisen tavoitteen: tehdä koulusta paikka, johon lapset menevät mielellään ja jossa heidän puoliaan pidetään. Iso tavoite voidaan Junttilan mukaan saavuttaa yhdessä, mutta siihen tarvitaan esimerkiksi tutkimukseen perustuvia uudistuksia ja päätöksentekoa kuin myös relevanttia ja tarveperusteista tutkimusta. Lisäksi vaaditaan sektorirajat ylittävää yhteistyötä.

– Avain lasten ja nuorten oppimisen, osallisuuden, hyvinvoinnin ja toimijuuden vahvistamiseen on aikuisten uskallus rikkoa rajoja ja kasvaa yhteisen päämäärän eteen työskenteleväksi yhteisöksi, hän sanoi.

Nainen puhuu tilaisuudessa puhujapöntön takana.

Viimeiseksi vuorossa oli työelämäprofessori, opetusneuvos Piia Kola-Torvinen, jonka puheenvuoron aiheena oli tutkimuksen ja työelämän välinen dialogi. Hänen mukaansa opettajien voi olla vaikeaa löytää omalle työlle relevanttia tutkimustietoa, sillä sitä on paljon. Sen takia olisikin olisi tärkeää tunnistaa haasteita koulun arjesta pelkkien ylhäältä annettavien ohjeiden sijaan.

Kola-Torvinen puhui myös opettajuudesta ja kuinka se kasvaa läpi uran ammatillisen osaamisen syventyessä, mikä ei kuitenkaan tapahdu automaattisesti. Keskeistä hänen mukaansa on reflektio, jolloin asioita tehdään tiedostaen. Kola-Torvinen nosti esiin myös tutkimuslukutaidon, joka on hänen mukaansa keskeinen osa opettajan osaamista: kyky arvioida tutkimustiedon menetelmiä, tuloksia ja sovellettavuutta sekä omia mahdollisuuksia ottaa tutkimustieto käyttöön omassa työssä on arvokasta.

Juuri aloittanut työelämäprofessori päätti puheenvuoronsa yhteiskunnalliseen näkökulmaan, jonka aikana hän totesi yhteiskunnallisen vaikuttavuuden syntyvän dialogista. Kola-Torvisen mukaan tutkimus ja työelämä ovat molemmat osia kasvatuksen ja koulutuksen kehittämisessä, ja sen takia vuoropuhelua niiden välillä on ylläpidettävä.

– Kasvatusta ja koulutusta ei voi kehittää lyhytjänteisesti, sillä muutoksen on perustuttava tutkimukseen ja tekemäämme vuorovaikutukseen, hän sanoi.

Nainen lukee tekstiä paperilta ihmisille..Nainen puhuu tilaisuuden kuulijoille.

Puheenvuorojen jälkeen osallistujat pääsivät nostamaan maljan työelämäprofessuurikauden alkamisen kunniaksi ja nauttimaan pikkusuolaista syötävää.

Ihmiset ottavat ottimilla tarjolla olevia ruokia.

Teksti ja kuvat: Liisa Rannankallio

Luotu 04.09.2025 | Muokattu 04.09.2025