Asiasana: Kasvatustieteiden tiedekunta

Tämä sivu kokoaa asiasanaan liittyviä sisältöjä.

Kriittisten ajattelutaitojen opetuksessa merkittäviä eroja Suomen, Yhdysvaltojen ja Kiinan koulutusjärjestelmien välillä (Väitös FM Olli Suominen, 23.4., kasvatustiede)

Kriittisten historian ajattelutaitojen opetuksessa on eroja eri koulutusjärjestelmien välillä. Suomessa ja Kiinassa opetus on muuttunut yksilöllisiä ajattelutaitoja korostavampaan suuntaan, kun taasen Yhdysvallat on jämähtänyt paikoilleen. Ilmiö paljastuu Olli Suomisen väitöstutkimuksessa, jossa hän selvitti kriittisten historian ajattelutaitojen opettamista suomalaisessa, yhdysvaltalaisessa ja kiinalaisessa lukiotason historianopetuksessa.

DivED kehitti opettajille työkaluja kieli- ja kulttuuritietoiseen toimintaan

01.04.2021

Oppilaiden moninaiset kulttuuriset ja kielelliset taustat haastavat opettajat nykypäivän koulussa. Miten ottaa huomioon erilaiset oppijat, tarjota kaikille mahdollisuuksia taustasta riippumatta? Avuksi tuli kehittämishanke DivED, joka kolmen vuoden aikana koulutti opettajia uudenlaiseen ajatteluun, kehitti ideoita opettajankoulutukseen ja jätti opettajille perinnöksi laajan tietopaketin käytännön harjoituksineen.

DivED kehitti opettajille työkaluja kieli- ja kulttuuritietoiseen toimintaan

01.04.2021

Oppilaiden moninaiset kulttuuriset ja kielelliset taustat haastavat opettajat nykypäivän koulussa. Miten ottaa huomioon erilaiset oppijat, tarjota kaikille mahdollisuuksia taustasta riippumatta? Avuksi tuli kehittämishanke DivED, joka kolmen vuoden aikana koulutti opettajia uudenlaiseen ajatteluun, kehitti ideoita opettajankoulutukseen ja jätti opettajille perinnöksi laajan tietopaketin käytännön harjoituksineen.

Paneelikeskustelu miettii koulutuksen roolia väylänä osallisuuteen

30.03.2021

Miten koulutus voi auttaa lasta ja nuorta löytämään paikkansa yhteisössä ja yhteiskunnassa. Kysymykseen pureudutaan Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan paneelikeskustelussa On the right track – koulutus väylänä osallisuuteen.  Torstaina 8.4. kello 10.15–11.45 lähetettävään paneelikeskusteluun osallistuu muun muassa Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen.

Vieraileva professori Marcelo Parreira Do Amaral: Knowledge Production in the New Geopolitics of Knowledge: Imagining and transforming higher education

Aika

23.3.2021 klo 12.00 - 13.30
Kansainvälisen ja vertailevan koulutustutkimuksen professori Marcelo Parreira do Amaral luennoi Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELEssä aiheesta: Knowledge Production in the New Geopolitics of Knowledge: Imagining and transforming higher education. Zoom-luento on avoin kaikille...

EDUtu!-webinaari: Mitä me oikeastaan oppimisesta tiedämme?

Aika

18.2.2021 klo 18.00 - 19.00
Kaikki puhuvat oppimisesta, mutta mistä oppimisessa oikeastaan on kysymys? Tähän kysymykseen vastausta etsii emeritusprofessori Erno Lehtinen helmikuun EDUtu!-webinaarissa.– Kun puhumme oppimisesta, emme puhu yhdestä ilmiöstä vaan kyseessä on valtava perhe erilaisia tapahtumia. Tätä teemaa avaan...