Turun yliopisto selvittää digitalisaation toteutumista varhaiskasvatuksessa
Vastaavaa valtakunnallista selvitystyötä ei ole ennen toteutettu Suomessa.
Vastaavaa valtakunnallista selvitystyötä ei ole ennen toteutettu Suomessa.
Turun yliopiston Sote-akatemia järjestää Opetushallituksen rahoittaman opetustoimen ja varhaiskasvatuksen henkilöstökoulutuksen syksyllä 2024. Maksuton verkkokoulutus tarjoaa kasvatus- ja opetusyhteisöjen kehittäjille ja johtajille mahdollisuuden vahvistaa työyhteisöjensä hyvinvointia. Koulutus sitoutuu vahvasti osallistujien omiin työympäristöihin.
Korkeakoulujen kevään toinen yhteishaku suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin on käynnissä 13. –27.3.2024. Turun yliopistolla on yhteishaussa tarjolla 104 tutkinto-ohjelmaa, joista uusina hakukohteina on elintarviketekniikka ja tuotantotalous.
Avoimen yliopisto-opetuksen tarjonnasta voit valita opintoja ammatillisen osaamisen kehittämiseen ja pätevöitymiseen tai hakeutumiseen tutkinto-opiskelijaksi. Opinnot sopivat kaikille kasvatuksen, koulutuksen ja oppimisen kysymyksistä kiinnostuneille.
Opintoja tutkintoon tähtääville, ammatillisen osaamisen kehittämiseen ja kaikille tutkimukseen perustuvasta tiedosta kiinnostuneille
Turun yliopiston Sote-akatemia järjestää Opetushallituksen rahoittaman opetustoimen ja varhaiskasvatuksen henkilöstökoulutuksen keväällä ja syksyllä 2024. Maksuton verkkokoulutus tarjoaa kasvatus- ja opetusyhteisöjen kehittäjille ja johtajille mahdollisuuden vahvistaa työyhteisöjensä hyvinvoivaa toimintakulttuuria yhteisöllisyyttä ja osallisuutta tukemalla.
Turun yliopisto avaa 40 opiskelupaikkaa varhaiskasvatuksen opettajan tutkinto-ohjelmaan. Hakuaika opintoihin on 2.–23. lokakuuta, opinnot alkavat tammikuussa. Hakea voivat ylioppilaat todistusvalinnan kautta sekä kasvatustieteen perusopinnot suorittaneet.
Mitä on metsä lapsille ja lapsi metsälle, kysyy varhaiskasvatuksen professori Sara Sintonen tutkimushankkeessa, joka sai Koneen Säätiön Metsän puolella -apurahan. Vastausta hän etsii lähtemällä metsäeskarilaisten matkaan.
Lapsen ensimmäiseen siirtymään kotihoidosta varhaiskasvatukseen tulee kiinnittää huomiota paitsi lapsen myös vanhemman näkökulmasta, osoittavat kaksi Turun yliopistossa tehtyä tutkimusta. FinnBrain-tutkimus osoitti, että pienten lasten sosiaaliset taidot olivat samalla tasolla olivatpa he kotihoidossa tai varhaiskasvatuksessa. Sote-akatemiassa tehty tutkimus osoitti, että siirtymävaihe herättää vanhemmissa pohdintaa, tunteita ja eläytymistä lapsen tuleviin kokemuksiin.
Suomen kielen taito, ammatillinen ja henkilökohtainen itsetunnon vahvuus, sosiaaliset suhteet työpaikalla sekä työyhteisön hyväksyntä ja arvostus heijastuvat suoraan siihen, miten hyvin maahanmuuttajataustaiset varhaiskasvatuksen opettajat ja lastenhoitajat kokevat olevansa osa päiväkodin työyhteisössä. Näin toteaa Monika Haanpää Turun yliopistoon tekemänsä väitöstutkimuksen tuloksena.