Asiasana: Varhaiskasvatus

Tämä sivu kokoaa asiasanaan liittyviä sisältöjä.

Yliopiston SuomiAreena -keskustelussa vaadittiin osallisuuden vahvistamistyön aloittamista jo varhaiskasvatusiässä

13.07.2021

Lapsiin ja hyvinvointiin panostaminen pitää aloittaa jo varhaiskasvatusiässä. Vaatimus nousi laajalti esille Turun yliopiston SuomiAreenan Unelmana osallisuus -keskustelussa. Osattomuuden ja lapsiperheköyhyyden yhteyttä tutkivan professori Johanna Kallion mukaan taloudellisessa niukkuudessa kasvavien perheiden lapsilla on todettu olevan heikompi itsetunto ja harvemmin selkeitä suunnitelmia vaikkapa opintojen suhteen. Varhaiskasvatuksessa olisikin panostettava jokaisen lapsen kannustamiseen ja hänen kykyjensä uskomiseen.

Varhaiskasvatusikäisten eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten osallisuus ja oppiminen mahdollistuvat leikissä (Väitös: KM Outi Arvola, 23.6.2021, kasvatustiede)

Eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapset tarvitsevat tukea erityisesti varhaiskasvatuksen vuorovaikutustilanteisiin kiinnittymiseen, selviää kasvatustieteiden maisteri Outi Arvolan Turun yliopistoon tekemästä väitöstutkimuksessa. Tuloksissa korostui yhteys leikkiin, erityisesti mielikuvaleikkiin, sillä lasten osallisuus näkyi erityisesti roolileikkitilanteissa ja kaverisuhteissa.

Varhaiskasvatus ei lisää merkittävästi pienten lasten stressiä – iltapäivän tunteihin kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota (Väitös: KM Katja Tervahartiala, 28.5.2021, psykiatria)

KM Katja Tervahartiala tutki Turun yliopistossa tarkastettavassa väitöskirjassaan lasten fysiologista stressinsäätelyä mittaamalla lasten vuorokausikortisolitasoja sekä kotihoidossa että varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen perusteella iltapäivän tunnit saattavat olla lapsille jonkin verran kuormittavampia varhaiskasvatuksessa kuin kotona. Tulokset kuitenkin osoittavat, että suomalainen varhaiskasvatusympäristö ei lisää merkittävästi pienten lasten stressiä, eivätkä kortisolitasot juurikaan eroa kotipäivien ja päiväkotipäivien välillä. 

Rauman pikkunorssi aloittaa tammikuussa – vahvistaa varhaiskasvatuksen opettajankoulutusyhteistyötä ja harjoittelupaikkatarjontaa

30.12.2020

Suomen ensimmäinen yliopistollinen harjoittelupäiväkoti Rauman pikkunorssi avaa tammikuussa ovensa ensimmäisille lapsille. Johtaja Anne Toivosen mukaan pikkunorssi on päiväkoti, jossa kaikki toimintaa pohjaa uusimpaan tutkittuun tietoon ja siten se voi toimia. Tavoitteena on toimia myös mallina muille päiväkodeille. Rauman opettajankoulutuslaitoksen varhaiskasvatuksen opiskelijoille pikkunorssi avaa suuresti kaivattuja harjoittelupaikkoja.

Kyselytutkimuksessa selvitetään varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstön sekä lasten huoltajien kokemuksia poikkeusoloista

30.06.2020

Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan tutkimuksessa selvitetään varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen toteutumista poikkeusoloissa. Tutkimuksessa kerätään tietoa henkilöstön kokemuksista ja työskentelystä lähi- ja etäopetuksessa. Lisäksi tarkastellaan lasten huoltajien kokemuksia poikkeusajalta. Tavoitteena on löytää keinoja varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kehittämiseen.

Sosiaalisesti aktiiviset lapset saavat kavereita – hyvä käytös ei välttämättä ole avuksi (Väitös: MA Yili Wang, 17.1.2020, kasvatustiede)

Tuoreessa väitöstutkimuksessa tarkasteltiin pienten lasten vertaissuhteita ja sosiaalis-emotionaalista vuorovaikutusta. Tutkimuksessa selvisi, että lasten sukupuoli vaikuttaa vertaissuhteiden syntymiseen enemmän kuin ikä. Pedagogiset järjestelyt ryhmien kokoonpanoissa vaikuttivat vain vähän vertaissuhteiden muodostumiseen.

Raumalla suunniteltiin valtakunnallista pikkunorssiyhteistyötä

14.11.2019

Ensimmäinen valtakunnallinen pikkunorssi-seminaari pidettiin 11.11.2019 Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksella Raumalla. Seminaariin osallistui yliopistojen ja kuntien edustajia Oulusta, Jyväskylästä, Joensuusta, Turusta, Helsingistä, Vaasasta ja Raumalta sekä opetushallituksen edustaja ja paikallisia kansanedustajia. Seminaarissa suunniteltiin valtakunnallista pikkunorssiyhteistyötä.