Turun yliopisto avaa lokakuussa erillisvalinnan varhaiskasvatuksen opettajaksi haluaville

05.09.2023

Turun yliopisto avaa 40 opiskelupaikkaa varhaiskasvatuksen opettajan tutkinto-ohjelmaan. Hakuaika opintoihin on 2.–23. lokakuuta, opinnot alkavat tammikuussa. Hakea voivat ylioppilaat todistusvalinnan kautta sekä kasvatustieteen perusopinnot suorittaneet.

Turun yliopiston varhaiskasvatuksen opettajien koulutus toteutetaan Rauman kampuksella. Kevään yhteishaussa oli avoinna 160 opiskelupaikkaa, joista 120 täytettiin. Jäljellejääneet 40 avataan erillisvalintaan.

Hakea voivat ylioppilastutkinnon suorittaneet sekä ne kasvatustieteen perusopinnot suorittaneet, joilla kokonaisuus ei kuulu muuhun tutkintoon. Valintakoevaihtoehtoa erillishaussa ei ole.

– Hakuaika on ajoitettu niin, että syksyn ylioppilaskirjoitusten tulokset ehditään ottaa todistusvalinnassa huomioon. Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan koulutussuunnittelija Pirjo Lehti sanoo.

Kasvatustieteiden tiedekunta valitsee todistusvalinnan tai kasvatustieteen perusopintojen perusteella soveltuvuuskokeeseen kutsuttavat. Soveltuvuuskokeet pidetään 21.–22.11. niin, että kukin hakija osallistuu vain toisena päivänä.

Kolmivuotinen kandidaatin tutkintoon johtava tutkinto-ohjelma alkaa tammikuussa 2024. Opinnot sisältävät sekä läsnäoloa vaativaa lähiopetusta, paikasta riippumatonta etäopetusta että osin ajasta ja paikasta riippumatonta itseopiskelua. Opintojen järjestämisen kuvaus ja ajoitussuunnitelma lisätään Turun yliopiston erillishaku varhaiskasvatuksen opettajan koulutukseen syksyllä 2023 | Turun yliopisto -osoitteeseen viimeistään 11. syyskuuta.

Tutkinto antaa kelpoisuuden varhaiskasvatuksen opettajan tehtäviin varhaiskasvatuksessa ja siihen kuuluvassa esiopetuksessa. Lue lisää ja hae Opintopolussa nettiosoitteessa utu.fi/varhaiskasvatuksen-opettajaksi.

Luotu 05.09.2023 | Muokattu 07.09.2023