Asiasana: Opettajankoulutuslaitos

Tämä sivu kokoaa asiasanaan liittyviä sisältöjä.

Yksilölliset tunnekokemukset oppimistilanteessa ovat tilannesidonnaisia ja yhteydessä toisiinsa (Väitös: KM Tarja Pietarinen, 22.6.2021, kasvatustiede)

Opiskelijoiden yksilölliset tunnekokemukset ovat sidoksissa paitsi opiskelijaryhmään ja oppimissuoritukseen myös opettajan tunnekokemuksiin sekä toimintaan luokkahuoneessa. Tunnekokemuksien moninaisuus paljastuu kasvatustieteiden maisteri Tarja Pietarisen Turun yliopistolle tekemässä väitöstutkimuksessa. Pietarisen mukaan tunnekokemukset myös muuttuvat oppimistilanteen kuluessa.

FINSCI selvittää suomalaisten ajatuksia tutkitusta tiedosta

08.06.2021

Tutkittua tietoa, sen tunnistamista ja merkitystä tutkitaan Turun yliopiston johtamassa suomalaista tiedepääomaa kartoittavassa FINSCI-hankkeessa. Monitieteinen hanke on juuri lähettänyt 8 500 henkilölle kyselyn selvittääkseen Suomessa asuvien tieteeseen liittyviä ajatuksia ja kokemuksia. Tulosten pohjalta tutkijat rakentavat interventioita ja sitä kautta suosituksia, joilla tiedepääomaa voidaan lisätä.

Sadat vastavalmistuneet maisterit vannoivat opettajan valan

04.06.2021

Luentosalissa kaikuu kasvatustieteiden tiedekunnan koulutuksen vararehtori Inkeri Ruokosen sanat hänen lukiessaan Comeniuksen valaa. Muut valmistuneiden juhlaan, publiikkiin, osallistuneet vannoivat valansa kotona. Koronan vuoksi tiedekunnan publiikki järjestettiin toista kertaa etänä, mutta juhlan tuntu oli silti vahva. Puheenvuorot nostivat esille tiedekunnasta valmistuneiden merkityksen niin yhteiskunnan kehitykselle kuin yksittäisen ihmisen hyvinvoinnille.

VAKAVA-koe toi Rauman ja Turun kampuksille yli 860 hakijaa

27.05.2021

Yli 860 hakijaa osallistui VAKAVA-kokeeseen Turun ja Rauman kampuksilla. Ensimmäistä kertaa valtakunnallisena toteutetun sähköisen kokeen käytännön järjestelyt onnistuivat lähes täydellisesti, Turun kampuksella vaivanneet muutamat tunnistautumis- ja verkko-ongelmat saatiin hoidettua nopeasti. Kokeen perusteella valitaan hakijat kesäkuisiin soveltuvuuskokeisiin.

Varhaiskasvatuksen johtajille uusi johtamisen täydennyskoulutusohjelma

03.05.2021

Varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa työskenteleville johtajille on luotu uusi Vakaa johtaja, muuttuva ympäristö – Varhaiskasvatuksen johtamisen täydennyskoulutusohjelma. Koulutus on osallistujalle maksuton. Turun yliopistossa käynnistyvään ohjelmaan otetaan mukaan 20 ensimmäisenä ilmoittautunutta koulutuksen kohderyhmää priorisoiden.

DivED kehitti opettajille työkaluja kieli- ja kulttuuritietoiseen toimintaan

01.04.2021

Oppilaiden moninaiset kulttuuriset ja kielelliset taustat haastavat opettajat nykypäivän koulussa. Miten ottaa huomioon erilaiset oppijat, tarjota kaikille mahdollisuuksia taustasta riippumatta? Avuksi tuli kehittämishanke DivED, joka kolmen vuoden aikana koulutti opettajia uudenlaiseen ajatteluun, kehitti ideoita opettajankoulutukseen ja jätti opettajille perinnöksi laajan tietopaketin käytännön harjoituksineen.

Opettajille kirjapari avuksi oppilaiden identiteetin sekä lukemis- ja kirjoittamistaitojen ja monikielisyyden vahvistamiseen

01.02.2021

Miten tukea oppilasta oman identiteetin kehittymisessä tai vahvistaa oppilaiden kielitaitoa ja kielten käyttöä? Opettajia haastaneeseen kysymykseen on nyt tarjolla kaksi tutkittuun tietoon pohjaavaa, arjen opetustyötä tukevaa oppimateriaalikokonaisuutta. Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksessa tuotetut Minästä kiinni ja Kielestä koppi -teokset ovat maksuttomasti kaikkien ladattavissa.

 

Yrittäjyyskasvattajana palkittu Jaana Lepistö puolustaa toisinnäkemisen taitoa

10.01.2021

Jos yliopistotutkija Jaana Lepistö saisi päättää, jokaisen opettajan arkeen kuuluisi halu innostaa oppijat toisinnäkemisen taitoon. Ei tehdä niin kuin on aina tehty vaan mietitään uudella tavalla. – Eräs opiskelija laittoi seitsemäsluokkalaiset suunnittelemaan ongelmanratkaisuna tuotetta, jota käytettäisiin, jos ihmisellä olisi kolme kättä, Lepistö sanoo. – Tämä johdatteli oppilaat pohtimaan tavanomaisesta poikkeavia tuotteita, joita yleensä uudet innovaatiot ovat.

Rauman pikkunorssi aloittaa tammikuussa – vahvistaa varhaiskasvatuksen opettajankoulutusyhteistyötä ja harjoittelupaikkatarjontaa

30.12.2020

Suomen ensimmäinen yliopistollinen harjoittelupäiväkoti Rauman pikkunorssi avaa tammikuussa ovensa ensimmäisille lapsille. Johtaja Anne Toivosen mukaan pikkunorssi on päiväkoti, jossa kaikki toimintaa pohjaa uusimpaan tutkittuun tietoon ja siten se voi toimia. Tavoitteena on toimia myös mallina muille päiväkodeille. Rauman opettajankoulutuslaitoksen varhaiskasvatuksen opiskelijoille pikkunorssi avaa suuresti kaivattuja harjoittelupaikkoja.