Kasvitieteellinen puutarha vie vierailijan maailman ääriin

28.03.2013

Kukkien kirjo vaihtelee kasvitieteellisessä puutarhassa vuodenajan mukaan. Pääsiäisenä kävijä voi ihastella ajankohtaan sopivasti keltakukkaisia lajeja, kuten orkideoja, kanarianvihmaa ja kissankynsiköynnöstä.

​Kissankynsiköynnös

​Kasvitieteellisessä puutarhassa kävijälle avautuu maailma pienoiskoossa. Aavikolta voi astua tropiikkiin ja välimerenilmastosta kaartaa talvipuutarhaan.

– Puutarhassa kannattaa vierailla eri aikoina, sillä kasvien kukinto vaihtuu vuodenaikojen ja kuukausien mukaan, puutarhan amanuenssi Matti Yli-Rekola kertoo.

Puutarha uudistui 15 vuotta sitten, minkä jälkeen se on pystynyt palvelemaan opiskelijoita ja tutkijoita aikaisempaa paremmin. Nykyisestä rakennuksesta löytyy koekasvihuoneita, koelaboratorioita ja työhuoneita.

– Ennen uudistusta projektit käsittelivät yleensä vain kasvien tutkimusta, mutta nykyään palvelemme laajemmin biologian laitosta. Puutarhassa tutkitaan myös eläimiä ja tehdään ekologista tutkimusta kasvien ja eläinten välisestä vuorovaikutuksesta, Yli-Rekola huomauttaa.

Opiskelijat suorittavat kasvitieteellisessä puutarhassa muun muassa kasvien tunnistamiseen, morfologiaan ja jopa kemiaan liittyviä kursseja. Lisäksi puutarha toimittaa kasvinäytemateriaalia yliopistonmäellä pidettävää opetusta varten.

– Olemme uudistaneet kasvitietokantamme verkossa toimivaksi ja paikkatietoa hyödyntäväksi tietojärjestelmäksi, joka on toistaiseksi vain puutarhan henkilökunnan käytössä.  Tulevaisuudessa se on soveltuvin osin tarkoitus avata myös yleiseen käyttöön, jolloin kasveja koskevia tietoja voi tarkastella suoraan verkossa, Yli-Rekola toteaa.

Pääsiäisenä tutustutaan eläimiin ja etsitään aarteita

Pääsiäisen aikaan kasvitieteellisessä puutarhassa on ohjelmaa etenkin lapsiperheille. Puutarhassa vakituisesti asuvien kilpikonnien, kalojen ja undulaattien lisäksi pikkuväkeä ilahduttavat pääsiäiseksi paikalle saapuneet kanit. Luvassa on myös aarteenetsintää, jota varten voi kahviosta lainata aarrekartan.

– Kasvihuoneisiin on piilotettu pieniä aarrearkkuja, joiden sisältä löytyy yllätys. Vierailija voi etsiä myös koristepääsiäistipuja sekä ”bongata” yläilmoissa leijuvan muinaisen lentoliskon poikasen näköisolennon, Yli-Rekola paljastaa.

Puutarhassa kukkivat pääsiäisen aikaan teemaan sopivasti useat keltakukkaiset kasvit. Vierailija voi tutustua esimerkiksi kissankynsiköynnökseen, jonka lehtikärhet todella muistuttavat kissan kynsiä.

Jenni Valta

Luotu 28.03.2013 | Muokattu 30.10.2020