Katve-Kaisa Kontturi vuoden humanistitohtoriksi

29.04.2013

Turun yliopiston humanistinen tiedekunta valitsi vuoden 2012 humanistitohtoriksi Katve-Kaisa Kontturin, jonka taidehistorian alan väitöskirjatutkimus keskittyy taiteen tekemisen ja kokemisen prosesseihin.

​Vuoden 2012 humanistitohtoriksi valitun Katve-Kaisa Kontturin väitöskirja on nimeltään Following the Flows of Process: A New Materialist Account of Contemporary Art (Virtoja seuraten. Uusmaterialistinen tutkimus nykytaiteesta).

​Väitöskirjassaan Katve-Kaisa Kontturi esittää, ettei pelkkien merkitysten tutkiminen ole riittävää, vaan taideteosta on tutkittava monipuolisesti prosessina. Kontturi sai väitöskirjastaan arvosanan laudatur.

Vuoden humanistitohtorin valinnan tehnyt emeritusprofessori Kalervo Hovi kiinnitti perusteluissaan huomiota ranskalaisten metodologisten ajattelijoiden panokseen useiden viime vuoden ansiokkaiden väitöskirjojen taustalla. Katve-Kaisa Kontturin väitöskirja ammentaa mm. Gilles Deleuze’n ja Félix Guattarin kuvataiteisiin ja musiikkiin liittyvistä filosofisista pohdinnoista.

Vuoden humanistimaisterit valittiin ensimmäistä kertaa

Turun yliopiston humanistinen tiedekunta on päättänyt muistaa kunniamaininnalla myös vuoden 2012 aikana valmistuneita, opintonsa ansioituneesti suorittaneita maistereita.

Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitoksen vuoden 2012 humanistimaisteriksi valittiin Suomen historiasta valmistunut Matti Mieskonen, jonka poikkeuksellisen korkeatasoiseksi luonnehdittu pro gradu -tutkielma käsittelee tulenkantajia.

Kieli- ja käännöstieteiden laitoksen vuoden 2012 humanistimaisteriksi valittiin pohjoismaisista kielistä valmistunut Kirsi Aantaa, jonka ansiokkaan pro gradun aiheena oli Suomessa ja Ruotsissa kirjoitettujen epikriisien luettavuus. Sekä Mieskonen että Aantaa saivat pro gradu -tutkielmistaan arvosanan laudatur.

Eurajoen ympäristöongelmiin puuttuminen vuoden humanistiteoksi

Vuoden humanistiteko -kunniamaininnan sai Eurajoki-ryhmän käynnistämä kansalaistoiminta Eurajoen pelastamiseksi. Humanistiteon valinnalla tuodaan vuosittain julkisuuteen sellainen henkilö, yhteisö tai toimenpide, joka edistää humanistisia arvoja ja toimintatapaa.

Pyhäjärvestä Selkämereen Eurajoen kunnan edustalla laskeva Eurajoki on ollut vuonna 2012 otsikoissa huonon tilansa ja jatkuvien ympäristöongelmien vuoksi. Elokuussa 2012 perustettiin Eurajoki-työryhmä auttamaan kansalaisia ympäristölupaan liittyvien muistutusten ja mielipiteiden jättämisessä.

Vuoden humanistitohtori, humanistiteko ja humanistimaisterit julkistettiin humanististen tiedekunnan järjestämässä "Mitä meille kuuluu?" -tilaisuudessa 29.4.2013.

JV
Luotu 29.04.2013 | Muokattu 02.05.2013