Kauppakorkeakoulun maisteripromootio

17.12.2012

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun maisteripromootiossa vihitään 147 maisteria, kahdeksan riemumaisteria sekä yksi kunniatohtori. Edellisen kerran Turun kauppakorkeakoulu promovoi maistereita 50 vuotta sitten.

​Turun kauppakorkeakoulun maisterisormus ja diplomi luovutettiin akateemisen arvon merkkeinä yhdelletoista kauppatieteiden kandidaatille ensimmäisen kerran vuonna 1960. Nyt järjestettävä maisteripromootio on kauppakorkeakoulun historian kolmas, ja se elvyttää näin perinteen 50 vuoden tauon jälkeen.

Promootiossa vihitään 147 kauppakorkeakoulussa edellisen maisteripromootion jälkeen vuosina 1960‒2012 ylemmän ekonomin, ylemmän kauppatieteiden kandidaatin tai maisterin tutkinnon suorittanutta. Riemumaistereiksi vihitään kahdeksan henkilöä, joiden maisteripromootiosta on kulunut yli 50 vuotta.

Promootiossa vihitään aikaisemman käytännön mukaan myös yksi kunniatohtori. Kunniatohtoriksi vihitään Turun kauppakorkeakoulun pitkäaikaisin (1978‒1995) rehtori, KTT Reino Kanerva.

- Turun kauppakorkeakoulusta on sen historian aikana valmistunut lähes 10 000 ekonomia. Maisteripromootio on poikkileikkaus vuosistamme ekonomikouluttajana ja vahvistaa yhteyttä meille tärkeään joukkoon ‒ alumneihimme. Vuorovaikutus elinkeinoelämän kanssa on jatkossa yhä tärkeämpää yliopistoille. Samalla kunnioitamme sitä työtä, jota Reino Kanerva on tehnyt kauppakorkeakoulun olemassaolon ja kehittymisen hyväksi, sanoo kauppakorkeakoulun johtaja Satu Lähteenmäki.

Perinteet elävät maisteripromootiossa

Juhlallisuudet alkavat torstaina 24.5. lehvänsitojaisilla Turun kauppakorkeakoulun OP-Pohjola-salissa (Rehtorinpellonkatu 3) kello 19 alkaen. Satu Lähteenmäen tervetuliaispuheen jälkeen yliairut, KTT Ulla Hakala kertoo lehvänsitojaisten perinteestä ja Turun kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Turun kauppakorkeakoulusta valmistunut KTM Minna Arve tuo tilaisuuteen Turun kaupungin tervehdyksen. Promovendit sitovat lehvänsä ja riemumaisterit seppeleensä perinteen mukaisesti seppeleensitojattaren avustuksella.

Perjantaina 25.5. maisteripromootio alkaa Turun konserttitalolla klo 12 juhlakulkueella. Tilaisuuden ohjelmassa kuullaan Turun yliopiston rehtori Keijo Virtasen tervehdyspuhe sekä promoottori Hannu Salmelan puhe, jonka jälkeen vihitään ensin kunniatohtori, joka saa arvonsa merkiksi hatun, miekan ja diplomin. Tämän jälkeen promoottori vihkii riemumaisterit, jotka saavat arvonsa merkkeinä seppeleen ja diplomin, sekä sen jälkeen promovendit, jotka saavat arvonsa merkit: lehvän, sormuksen ja diplomin. Tilaisuudessa kuullaan riemumaisteriksi vihittävän KTM Alpo Miettusen puhe.

Maisteripromootiosta siirrytään juhlakulkueena juhlamenojen ohjaaja, KTT Pirjo Vuokon johdolla Aninkaistenkatua pitkin Turun tuomiokirkkoon. Kulkuetta voivat tulla katsomaan kaikki halukkaat. Juhlajumalanpalveluksessa saarnaa tuomiorovasti Heimo Rinne.

Promootioillallinen ja juhlatanssiaiset järjestetään Turun Messu- ja Kongressikeskuksessa klo 19 alkaen. Promootioperinteiden mukaisesti tilaisuudessa kuullaan illallisen lomassa useita puheita, muun muassa OP-Pohjola-ryhmän pääjohtaja, Dr. h.c. Reijo Karhisen puhe. Karhinen on Turun kauppakorkeakoulun alumni ja toimii maisteripromootion suojelijana.

Juhlallisuudet päättää silliaamiainen lauantaina 26.5. Samppalinnanmäellä kello 11‒13.

Toimittajat ja valokuvaajat ovat tervetulleita seuraamaan promootiojuhlallisuuksia. Lisätietoa promootion kulusta ja järjestelyistä: koulutus- ja tutkimussihteeri Birgit Haanmäki, puh. 050 553 2927.
Luotu 17.12.2012 | Muokattu 17.09.2020