Kauppakorkeakoulun perustajiin kuuluneen Laurénin jälkeläiset tekivät kirjalahjoituksen

11.06.2013

​Sonja ja Sylvia Laurén lahjoittivat kirjan Turun kauppakorkeakoulun johtaja Markus Granlundille 11.6.2013.

​Turun kauppakorkeakoulun perustajiin kuuluneen August Laurénin lapsenlapsenlapset Sonja ja Sylvia Laurén lahjoittivat kauppakorkeakoululle isoisoisästään kauppaneuvos August Laurénista (1897‒1953) kirjoitetun kirjan August Laurén – Työtä yhteiskunnan, kansallisen kulttuurin ja tieteen hyväksi. Turun museokeskuksen julkaisema kirja on tehty yhteistyössä Pekka Laurénin kanssa. Teos kuvaa Turun 1900-luvun historiaa Laurénin päiväkirjojen ja arkistoaineiston avulla.

Sonja Laurén opiskelee Turun kauppakorkeakoulussa neljättä vuotta, Sylvia Laurén opiskelee kauppatieteitä Turun avoimessa yliopistossa.

‒ Viihdymme täällä ja pidämme monipuolisesta opiskelusta, kiinnostavia asioita on paljon. On hienoa, että isovaari on mahdollistanut sen, että mekin nykyään opiskelemme täällä, he sanovat.

Turun kauppakorkeakoulu perustettiin vuonna 1950 paikallisen yrityselämän aloitteesta. August Laurén oli yksi perustajista. Sonja ja Sylvia Laurén sanovat, että historiateos kertoo isovaari Laurénin olleen monessa mukana. Turkulainen teollisuus- ja liikemies arvosti työntekoa, ahkeruutta ja kielitaitoa ‒ asioita, jotka ovat tärkeitä nykyopiskelijoille, he kertovat.

Johtamista ja organisointia opiskelevat Laurénit arvioivat, että isovaari Laurén oli työnhyvinvoinnin saralla suomalainen edelläkävijä. Asiat, jotka nykyään ovat tärkeitä, eivät 1900-luvun alussa olleet itsestäänselvyys.

‒ Isovaari oli kiinnostunut työntekijöiden oloista ja hyvinvoinnista ja kiinnitti huomiota esimerkiksi työterveyteen sekä rakennutti asuntoloita muun muassa Vasaramäkeen. Hänelle oli tärkeää kiireen keskelläkin jutella työntekijöiden kanssa päivittäin ja kysellä, mitä perheille kuuluu.

August Laurén – Työtä yhteiskunnan, kansallisen kulttuurin ja tieteen hyväksi -teos löytyy tieteenalakirjasto Anthropoksen kauppatieteiden kirjastosta.

Luotu 11.06.2013 | Muokattu 02.12.2020