Kaupunki palkitsi yliopistolaiset vapaaehtoistyöstä – maahanmuuttajien tuki jatkuu neuvontana

21.03.2017

Turun kaupungin monikulttuurisuusneuvosto on myöntänyt vuoden monikulttuurisuusteko -tunnustuksen Turun yliopiston ja Åbo Akademin vapaaehtoisille, jotka ovat antaneet tukea turvapaikanhakijoille. Yliopisto jatkaa työtään helpottaakseen turvapaikanhakijoiden sopeutumista Suomeen. Uusimmassa toiminnassa eli koulutukseen ja työelämään liittyvässä neuvonnassa mukaan kutsutaan kaikki korkeakoulukelpoiset ja jo korkeakoulutusta omaavat maahanmuuttajat.

​Yliopistolaiset ovat järjestäneet vapaaehtoisvoimin turvapaikanhakijoille esimerkiksi kielityöpajoja.

​Turun yliopiston ja Åbo Akademin laaja-alainen vapaaehtoistyö on saanut Turun kaupungin monikulttuurisuusneuvoston myöntämän vuoden monikulttuurisuusteko -tunnustuksen. Valinnalla haluttiin nostaa esiin se, että lukuisat turkulaiset kokevat yhteistyön täältä turvaa hakevien kanssa itselleen mielekkäänä ja haluavat olla vapaaehtoistyön kautta integroimassa tulokkaita yhteiskuntaan.

Turkulaisyliopistojen opiskelijat, ainejärjestöt, tiedekunnat ja työntekijät ovat järjestäneet lukuisia tapahtumia, seminaareja, projekteja ja koulutuksia turvapaikanhakijatilanteeseen liittyen. Yliopistot ovat myös aktiivisesti osallistuneet yhteiskunnalliseen keskusteluun turvapaikanhakijoiden asemasta ja tulevaisuudesta.

Vuoden monikulttuurisuusteko -tunnustuksen saavat myös Turun seudun joukkoliikenne Fölin maahanmuuttajataustaiset kuljettajat. Vuoden uusturkulaisena palkitaan Paco Diop. Huomionosoitukset jaetaan 28.3. vietettävässä uusien Suomen kansalaisten juhlassa.

Korkeakoulut yhdistävät voimansa

Opetus- ja kulttuuriministeriö on sopinut Turun, Helsingin ja Jyväskylän yliopistojen kanssa, että ne toimivat jatkossa maahanmuuttajien vastuukorkeakouluina. Ammattikorkeakouluista saman tehtävän ovat saaneet Metropolia, Karelia ja Oulun ammattikorkeakoulu.

– Jyväskylän yliopisto ja Metropolia aloittivat jo vuosi sitten SIMHE- eli Supporting Immigrants in Higher Education in Finland -pilotteina. Nyt ministeriö on luonut kuuden toimijan verkoston palvelemaan koko maata, kehittämisasiantuntija Susanna Sutinen sanoo.

Turun yliopistossa toimintaa johtaa vararehtori Riitta Pyykkö ja hänen apunaan Susanna Sutinen.

Verkoston toimijat ovat sitoutuneet neuvomaan ja ohjaamaan maahanmuuttajia korkeakoulutukseen sekä siihen liittyvissä työelämän kysymyksissä. Palvelua voivat hakea kaikki, joilla on jo takanaan korkeakouluopintoja, jotka ovat korkeakoulukelpoisia tai jopa valmistuneet, mutta kaipaavat täydennyskoulutusta.

– Palvelu on tarkoitettu maahanmuuttajille, olivat he sitten tulleet Suomeen työn, puolison, turvapaikan tai muun syyn takia, Sutinen sanoo.

Vastuu neuvontatyöstä on annettu suunnittelija Seppo Piipariselle. Toiminnan alkuvaiheessa arvellaan, että asiakkaat ohjautuvat hänen luokseen muun muassa TE-keskusten kautta, mutta Piiparinen kannustaa ottamaan myös suoraan yhteyttä.

– Palvelu on tarkoitettu kaikille, joilla on jo takanaan korkeakouluopintoja tai jo valmis tutkinto. He voivat ottaa ensikontaktin minuun sähköpostilla, Piiparinen sanoo.

Hän toivoo, että apua kaipaava kertoo heti ensiviestissään taustastaan eli aiemmasta koulutuksestaan, kielitaidostaan, kuinka kauan on asunut Suomessa ja mitä on täällä tehnyt ja mitä nyt kaipaisi.

– Näiden alkutietojen pohjalta voin lähteä miettimään soveltuvaa koulutusta, Piiparinen sanoo.

Hän korostaa, että toiminnassa ei etsitä koulutusta vain Turun yliopistosta vaan uusia avauksia etsitään kaikkien suomalaisten korkeakoulujen tarjonnasta.

Seppo Piiparinen ja Susanna Sutinen korostavat, että SIMHE-palvelua voivat pyytää missä päin tahansa Suomea asuvat maahanmuuttajat. Myös neuvonta kattaa kaikki Suomen korkeakoulut. – Tärkeintä on se, että neuvonnan saajalla on entuudestaan korkeakouluopintoja tai hän on korkeakoulukelpoinen. Jos aloittaa opinnot ihan alusta, käytössä ovat perinteisemmät neuvontapalvelut, Sutinen sanoo.

Erja Hyytiäinen

Luotu 21.03.2017 | Muokattu 21.03.2017