Kaupunkitutkimuksen päivillä pohdittiin kaupunkikehitystä ohjaavia arvoja

26.04.2013

Kymmenennet valtakunnalliset kaupunkitutkimuksen päivät kokosivat Turun yliopistoon suuren joukon alan ammattilaisia. Seminaarissa jaettiin myös parhaan kaupunkikirjoituksen palkinto.

​Kaupunkitutkimuksen päiville osallistui liki 200 kaupunkitutkimuksen ammattilaista.

​Tämän vuoden kaupunkitutkimuksen päivien teemana oli arvostusten vaikutus kaupunkikehitykseen. Päivillä pohdittiin kaupunkien kehitystä eri aikoina ohjaavia yhteiskunnallisia ja arvojen muutoksia.

– Esitelmissä pureuduttiin niihin tavoitteisiin ja keinoihin, joilla kaupungit, yritykset, intressiryhmät tai muut toimijat tavoittelevat niin sanotusti parempaa kaupunkia, sanoo Turun yliopiston kaupunkitutkimuksen tutkimusjohtaja Sampo Ruoppila, joka toimi päivien tieteellisen toimikunnan varapuheenjohtajana.

Toisena teemana käsiteltiin kehityskulkujen kansalaislähtöisyyttä, kansalaisyhteiskunnan tarjoamia vaihtoehtoja sekä keskustelua siitä, miten kaupunkeja pitäisi kehittää.

– Voimistunut kansalaistoiminta näkyy uusina mahdollisuuksina kaupungeissa, kun toiminnassa esitetään konkreettisesti miten kaupunkia voi jalostaa asukkaille, toteaa päivien tieteellisen toimikunnan puheenjohtaja, yhdyskuntasuunnittelun professori emerita Hilkka Lehtonen.

Vuoden paras kaupunkikirjoituksen palkinto Aino Verkasalolle

VTM Aino Verkasalo palkittiin päivillä vuoden 2013 parhaan kaupunkikirjoituksen palkinnolla.

Aalto-yliopistossa, yhdyskuntasuunnittelun tutkimus- ja koulutusryhmässä työskentelevä Verkasalo sai tunnustuksen artikkelistaan Amatöörien elinympäristötaide lähiöissä. Kirjoitus julkaistiin Alue ja Ympäristö -lehdessä vuonna 2012.

Kaupunkikirjoituspalkinto myönnetään vuosittain kaupunkitutkimuspäivillä kotimaisella kielellä kirjoitetulle artikkelille, joka tuo uutta tietoa kaupunkitutkimuksen kentälle. Tänä vuonna kilpailuun osallistui seitsemän artikkelia viidestä tieteellisestä lehdestä.

Kaupunkitutkimuksen päiviä vietettiin Turun yliopistossa 25. - 26.4.2013.

HA

Luotu 26.04.2013 | Muokattu 12.11.2020