Kaupunkitutkimusohjelmalle jatkoa – tutkimushaku käynnissä

09.10.2014

Turun kaupunginhallitus on hyväksynyt Turun uuden kaupunkitutkimusohjelman 2014–2017. Kyseessä on Turun kaupungin, Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteinen tutkimusohjelma, jossa tehdään kaupunkien kehitystä koskevaa akateemista tutkimusta.

​Kaupunkitutkimusohjelma ottaa teemansa Turun strategian ohjelmista Kilpailukyky ja kestävä kasvu sekä Hyvinvointi ja aktiivisuus. Tutkimusohjelman kohde on yhteiskunnallinen ja tilallinen muutos kaupungeissa ja kaupungin mahdollisuudet vaikuttaa tähän muutokseen.

– Kaupunkitutkimus haastaa pohtimaan kaupunkien kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja mahdollisuuksia vaikuttaa niihin. Se hyödyttää monipuolisesti päätöksenteon valmistelua, sanoo tutkimusjohtaja Sampo Ruoppila Turun yliopistosta ja Turun kaupunkikehitysryhmästä.

– Tutkimusohjelma tiivistyy kahteen kysymykseen. Ensinnäkin, mikä muuttuu yhteiskunnassa tai kaupunkitilassa, miten ja miksi, ja miksi asia on kaupungin kannalta oleellinen? Toiseksi, miten kaupunki voi omalla toiminnallaan itse tai yhdessä muiden toimijoiden kanssa edesauttaa positiiviseksi tai hillitä negatiiviseksi tunnistettuja muutoksia.

Tutkimusten odotetaan tuottavan tuloksia, jotka ovat sekä merkittäviä akateemisin kriteerein että sovellettavissa kaupungin kehittämistoiminnassa. Viime kädessä tavoite on lisätä kaupungin kehittämistoiminnan vaikuttavuutta.

Turulla on ollut kaupunkitutkimusohjelma vuodesta 2009 asti.

Tutkimusrahoituksen haku päättyy 3.11.

Tutkimusyhteistyötä suunnataan etenkin ohjelman kautta kanavoidulla tutkimusrahoituksella.

Euromääräisesti suurimmat summat jaetaan kaupungin järjestämissä tutkimusrahoituskilpailuissa, joiden teemat määritellään aina koko ohjelmaa tarkemmin, ajankohtaisten haasteiden mukaisesti.

Haussa pyydetään ehdotuksia tutkimushankkeiksi neljästä teemasta: keskustan kaupallisen vetovoiman tukeminen, kantakaupungin laajeneminen ilman että uudet alueet jäävät lähiöiksi, syrjäytymisen ennaltaehkäiseminen ja vähentäminen nuoruudesta aikuisuuteen siirtymisen taitekohdassa ja niin sanottujen älykkäiden järjestelmien kaupungeissa mahdollistamien muutosten hallinta.

Rahoitusta voivat hakea tutkimusryhmät, jotka koostuvat Turun yliopiston ja Abo Akademin tutkijoista soveltuvista oppiaineista sekä arkkitehtuurin ja yhdyskuntasuunnittelun tutkijoista Aalto-yliopistosta ja Tampereen teknillisestä yliopistosta. Jokaisessa hankkeessa tulee olla mukana tutkijoita joko Turun yliopistosta tai Åbo Akademista.

– Kaupungin kannalta katsotaan tärkeäksi vahvistaa yhteistyötä arkkitehtuurin ja kaupunkisuunnittelun tutkimukseen. Siksi toivotaan yhteishankkeita, joissa yhdistyy fyysisen ja sosiaalisen ympäristön tarkastelu, Ruoppila sanoo.

Hankkeissa kannustetaan pohtimaan myös muutosten ajallisuutta ja toimijuutta.
Haun rahoittavat Turun kaupunki, Turun yliopisto ja Åbo Akademi. Rahoitusta on jaossa yhteensä enintään 400 000 euroa. Hausta odotetaan rahoitettavan neljä hanketta.

Haku toteutetaan kaksivaiheisena. Välissä kaupunki konsultoi toiselle kierrokselle valittuja varmistaakseen, että tutkimusten aihepiiri on sen tietotarpeiden mukainen. Aiehakemukset suunnitelmineen tulee toimittaa kaupungille 3.11. mennessä.

TK

Luotu 09.10.2014 | Muokattu 26.07.2021