Kehitysmaiden korkeakouluihin suomalaista yliopisto-osaamista

08.03.2013

Neljälle Turun yliopiston kehitysyhteistyöhankkeelle myönnettiin yhteensä 1,7 miljoonan rahoitus.

​Kehitysministeri Heidi Hautalan päätöksellä korkeakoulujen kehitysyhteistyöhön myönnettiin yhteensä 9,7 miljoonaa euroa vuosille 2013–2015. Rahoitetuista hankkeista neljä on Turun yliopistossa.

Yhteistyöyliopistoja Perussa, Tansaniassa ja Kaakkois-Aasiassa

Turun yliopiston alkavilla hankkeilla kehitetään yliopistoja Perussa, Tansaniassa ja Kaakkois-Aasian maissa. Suurimman rahoituksen Turun yliopistossa sai BIDin (Business and Innovation Development) vetämä Vietnamiin suuntautuva hanke.

– Hankkeessamme on kaksi yhteistyöyliopistoa, Hanoin ja Da Nangin yliopistot. Tavoitteenamme on kehittää molempien yliopistojen IT-yksiköitä, ja käymme läpi opinto-ohjelmia. Viemme sinne myös BIDin yrittäjyyskursseja, kertoo projektipäällikkö Johanna Alanen BIDistä.

Maantieteen ja geologian laitoksen paikkatieto-osaamista viedään puolestaan Tansaniaan.

– Me pyrimme kehittämään Dar es Salaamin yliopiston maantieteen koulutuksen yhteyteen paikkatietojen koulutusohjelman. Olemme tehneet jo pitkään heidän kanssaan yhteistyötä. Hankkeessamme opettajat kouluttavat paikallisia opettajia, kertoo hanketta vetävä yliopistonlehtori Niina Käyhkö maantieteen ja geologian laitokselta.

Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskekuksen (FFF) hanke suuntaa Peruun.

– Meillä on kaksi tavoitetta: kehittää Limassa olevan yhteistyöyliopiston elintarviketieteiden tohtorikoulutusohjelmaa sekä viedä maahan suomalaista mallia, jonka avulla voi tehdä paremmin yhteistyötä elintarvikeyritysten kanssa.  Keskiössä on Andien alueen alkuperäiset ruokakasvit, kertoo koordinaattori Jaakko Korpela FFF:stä.

Tulevaisuuden tutkimuskeskus keskittyy SUCCEED-hankkeellaan Laosiin, Kamputseaan ja Myanmariin. Hanke keskittyy ilmastonmuutos- ja energiakysymyksiin.

Turun yliopiston alkavat kehitysyhteistyöhankkeet

Development of IT in Vietnam: Institutional Cooperation for the Development of Information Technology Education in Vietnam.
Yhteistyömaa: Vietnam
Rahoitus: 481 077,00 €

Food Innovatios from the Andes: Indigenous Food Innovations from Andes.
Yhteistyömaa: Peru
Rahoitus: 403 608,33 €

HEI-GIS capacities at UDSM: HEI-GIS capacities in Geography education at UDSM.
Yhteistyömaa: Tansania
Rahoitus: 410 340,00 €

SUCCEED: Sustainable Climate Change and Energy Education Development.
Yhteistyömaat: Laos, Kamputsea ja Myanmar
Rahoitus: 400 000,00 €