Keijo Virtanen kunniatohtoriksi Kanadassa

18.04.2016

Turun yliopiston entinen rehtori ja kulttuurihistorian professori Keijo Virtanen vihitään kunniatohtoriksi Lakeheadin yliopistossa 28. toukokuuta.

Yliopisto myöntää Virtaselle kunniatohtorin arvon hänen ansioistaan suomalaisten siirtolaisten tutkimuksessa. Lakeheadin yliopisto sijaitsee Thunder Bayssä, Ontariossa, jota pidetään kanadansuomalaisten siirtolaisten pääkaupunkina.

Virtasen tutkimustyö alkoi 1960-luvun lopulla Turun yliopiston yleisen historian laitoksella. Hän julkaisi tohtorinväitöskirjansa vuonna 1979 siirtolaisten paluusta takaisin kotimaahan. Kulttuurihistorian professoriksi Virtanen nimitettiin vuonna 1990, vt. professorina hän toimi vuodesta 1983 alkaen.

Siirtolaisuuden ja etnisyyden tutkimisen ohella hänen julkaisunsa ovat liittyneet pohjoisamerikkalaisen kulttuurin vaikutukseen Euroopassa ja Suomessa, historiantutkimuksen metodologisiin kysymyksiin sekä yliopisto- ja tiedepolitiikkaan.

Keijo Virtasen toinen ura on ollut yliopistohallinnossa. Hänestä tuli Turun yliopiston pitkäaikaisin rehtori (1997–2012). Hänet on aiemmin nimetty kunniatohtoriksi sekä liettualaiseen Klaipedan yliopistoon että virolaiseen Tarton yliopistoon.

Ainutlaatuisen aineistokokoelman kartuttaja

Virtasen siirtolaisuuteen liittyvät tutkimukset ovat keskittyneet erityisesti Yhdysvaltoihin ja Kanadaan muuttaneiden suomalaisten vaiheiden selvittämiseen.

Turun yliopistoon alettiin jo 1960-luvulla kerätä systemaattisesti suomalaisten siirtolaisuutta koskevaa alkuperäisaineistoa. 1970-luvun kuluessa Virtasen johdolla kerättiin ympäri Kanadaa ja Yhdysvaltoja lähinnä mikrofilmaamalla laaja ja ainutlaatuinen kokoelma seurakuntien, työväenyhdistysten ja monien muiden tahojen pöytäkirjoja ja muuta aineistoa 1800-luvun lopulta alkaen.

Aineistoa on kopioina käytettävissä useissa yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa. Ensimmäinen aineistonkeruuoperaatio kanadansuomalaisten pääkaupunkiin Thunder Bayhin toteutui kesällä 1972. Virtanen työskenteli Michiganin yliopistossa tutkimusassistenttina vuosina 1974–75 ja Fulbright-tutkijana vuosina 1988–89.

Virtasen viimeaikaisiin siirtolaisuuteen liittyviin töihin on kuulunut muun muassa kahden luvun kirjoittaminen laajaan amerikansuomalaisia siirtolaisia koskevan teokseen Finns in the United States: A History of Settlement, Dissent, and Integration (toim. Auvo Kostiainen, 2014). Teoksen julkaisi Michigan State University Press. Virtasen kirjoittama ulkosuomalaisten historiaa esittelevä luku ilmestyy suomalaista kulttuurihistoriaa käsittelevässä teoksessa Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran julkaisemana itsenäisyyden juhlavuodeksi 2017.

Tuomas Koivula

Luotu 18.04.2016 | Muokattu 18.04.2016