Kemian Kevät täytti Arcanumin

16.05.2013

Kemian opiskelijat loihtivat Kemian Kevät 2013 -tapahtumaan runsaan tieteellisen ja kulinaarisen tarjoilun.

Posterinäyttelyssä FM-esitelmäänsä pohjautuvaa posteria esitellyt Hanna-Mari Salmia kehui tapahtumaa hyväksi tilaisuudeksi päästä perille ajankohtaisesta tutkimuksesta.
​Toukokuun 14.–16. päivä järjestetyssä Kemian Kevät -tapahtumassa kemian opiskelijat pääsivät esittelemään FM- ja LuK-tutkimuksiaan sekä niistä koostettuja postereita.

Tapahtuman teema oli tänä vuonna ”Vuorovaikutuksista sidoksiin”, joka lehtori Helmi Neuvosen mukaan näkyy etenkin lukiolaisten kutsumisessa mukaan. Tapahtumassa vieraili lukiolaisryhmiä lähiseudun lukioista sekä yksittäisiä kemiasta kiinnostuneita lukiolaisia.

– Tavoitteena on tarjota kemiasta kiinnostuneille lukiolaisille konkreettisia esimerkkejä kemian yliopisto-opiskelusta. On hienoa nähdä, miten nuoret innostuvat esitelmistä ja löytävät alansa. Monen kohdalla tapahtuma madaltaa kynnystä hakea meille opiskelemaan, Neuvonen sanoi.

Kymmenittäin esitelmiä

Tänä vuonna viidettä kertaa järjestettävä tapahtuma pohjautuu kemian laitokseen jokakeväiseen maisteriopiskelijoiden posterinäyttelyyn.

– Kemian Kevät sai alkunsa, kun kemian laitoksen erikoistyötapahtuma ja LuK-seminaari yhdistettiin yhdeksi tapahtumaksi, johon kaikki opiskelijat voivat osallistua, kertoo orgaanisen kemian ja kemiallisen biologian yliopistonlehtori Satu Mikkola.

Mikkolan mukaan tapahtumasta on tullut perinne, jonka koko laitos on ottanut innolla omakseen.

– Opiskelijat ja jatko-opiskelijat ovat olleet järjestelyissä mukana todella aktiivisesti. Kolmen päivän aikana tapahtumassa kuullaan nelisenkymmentä maisteri- ja kandivaiheen esitelmää.

Kemian Kevät huipentui torstaina järjestettyyn Gadolinin päivän iltajuhlaan, jossa palkittiin näyttelyn parhaita postereita. Gadolinin päivä on Turun Kemistikerhon järjestämä tapahtuma turkulaisen kemistin Johan Gadolinin muistoksi.

Nora Uotila
Luotu 16.05.2013 | Muokattu 16.05.2013