Kemian tietokanta SciFinder poistuu – Reaxys tilalle

07.12.2022

Turun yliopiston kirjasto on päättänyt lopettaa yliopistolla pitkään käytössä olleen SciFinder-tietokannan ja ottaa tilalle Reaxys-palvelun. Syynä ovat ennen kaikkea CAS:n uudet ehdot uudessa sopimuksessa.

SciFinder-sopimus loppuu 31.12.2022

Kirjasto on päättänyt lopettaa yliopistolla käytössä olleen SciFinder-tietokannan sopimuksen vuoden 2022 loppuun. SciFinder-tietokanta on kemialliseen tietoon erikoistuneen Chemical Abstracts Servicen (CAS) tuottama palvelu, jonka omistaja, American Chemical Society (ACS), vaatii nyt SciFinder-palvelun osalta uudenlaista sopimusta henkilötietojen käsittelystä. Lisäksi sopimukseen oli tulossa huomattava hinnankorotus.

Reaxys tilalle ja heti koekäytössä

Kirjasto etsi syksyn mittaan korvaajaa SciFinderille ja onkin nyt tekemässä sopimusta Elsevierin Reaxys-aineistosta, jota yliopistolaiset pääsevät heti koekäyttämään. Kirjasto kutsui aiemmin tänä syksynä vapaaehtoisia testaajia mm. kemian ja biolääketieteen laitoksilta sekä järjesti heille tilaisuuden tutustua Reaxys-palveluun yhdessä Elsevierin kouluttajan kanssa.

Reaxys-aineistoon on ollut syksyllä koekäyttö, joka jatkuu vuoden 2022 loppuun ennen varsinaisen sopimuksen voimaantuloa. Reaxys-koulutusta on mahdollista tilata lisää omien toiveiden ja tarpeiden mukaan.

Lisätietoja

Lisätietoja ja vastauksia saat tieteenalavastaavalta päällikkö Heli Kokkiselta ja matemaattis-luonnontieteellisen, teknillisen ja lääketieteellisen tieteenalaryhmän tietoasiantuntijoilta Essi Lempiäinen ja Leena Järveläinen​.

Reaxys-aineiston koekäyttöön pääset kirjaston www-sivujen kautta.

Luotu 07.12.2022 | Muokattu 07.12.2022