Keskustelu tekniikan koulutuksen lisäämisestä etenee

05.01.2017

Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen vieraili keskiviikkona 4.1. Turussa keskustelemassa koulutuksen lisäämistarpeesta.

​Turun, Rauman, Uudenkaupungin ja Porin kaupungit, Turun kauppakamari, Varsinais-Suomen liitto ja Turun yliopisto ovat ehdottaneet valtiolle tekniikan alan yliopistotasoisen koulutuksen lisäämistä Turussa.

Koulutuksen lisäämistä käsiteltiin keskiviikkona 4.1. Turussa opetusministeri Sanni Grahn-Laasosen vierailun yhteydessä. Keskustelussa käytiin läpi eri koulutustasojen tarpeita.

Turun yliopiston vararehtori Kalle-Antti Suomisen mukaan asiaa käsiteltiin positiivisessa valossa.

– Keskustelijoiden välillä vallitsi ymmärrys siitä, että tekniikan alan osaajien kouluttaminen on tärkeässä roolissa alueen suotuisan taloudellisen kehityksen jatkumisen kannalta. Yliopistolla on hyvät valmiudet lisätä tekniikan koulutusta nopeallakin aikataululla, Suominen sanoo.

Ehdotus yliopistotasoisen koulutuksen lisäämisestä on osa Turun kaupungin ja eri toimijoiden mittavaa kokonaisuutta meriteollisuuden ja valmistavan teollisuuden kehityksen turvaamiseksi myös tulevaisuudessa.

Keskiviikon keskusteluun osallistui ministeriön, Turun alueen koulutusorganisaatioiden ja Turun kaupungin johdon lisäksi alueen kansanedustajia. Keskusteluja jatketaan tammikuun aikana.

>> Turkuun halutaan lisää tekniikan koulutusta (9.12.2016)

Teksti: Tuomas Koivula
Kuva: Esko Keski-Oja