Kevyttuotteiden lisäaine lisäsi koe-eläinten diabetes-riskiä

18.08.2014

Turun yliopiston tutkijat ovat osoittaneet tutkimuksessaan, että mahasuolikanavan bakteeriston aineenvaihduntaan vaikuttavat pektiini ja ksylaani lisäävät koe-eläinten riskiä sairastua tyypin 1 diabetekseen.

​Mahasuolikanavan mikrobiston koostumuksen on viime aikoina osoitettu keskeisesti vaikuttavan immuunipuolustuksen ja sen aktiivisuuden säätelyyn. Mikrobistolla ja sen koostumuksella uskotaan olevan huomattava vaikutus astman ja allergioiden, tulehduksellisten suolistosairauksien sekä autoimmuunitautien, kuten tyypin 1 diabeteksen syntyyn.

– Osoitimme tutkimuksessamme, että mahasuolikanavan bakteeriston vaikutuksesta pilkkoutuvilla ja bakteeriston aineenvaihduntaan vaikuttavilla kuidunomaisilla yhdisteillä, pektiinillä ja ksylaanilla, on eläinkokeissa diabeteksen kehittymistä edesauttava vaikutus, kertoo UTULabin autoimmuunitutkimusten osastonjohtaja, dosentti Arno Hänninen.

Pektiiniä kevyttuotteiden lisäksi hedelmien kuorissa ja pikkulasten soseissa

Aiemmin minkään yksittäisen ravintotekijän ei ole voitu osoittaa selkeästi vaikuttavan lapsen tai eläinkokeissa koe-eläinten riskiin sairastua tyypin 1 diabetekseen.

– Tutkimuksessa annettiin tyypin 1 diabetekseen sairastuville hiirille pektiiniä ja ksylaania heti imeväisiän jälkeen. Kuituyhdisteitä saaneille hiirille ilmaantui diabetes merkitsevästi useammin kuin näitä kuituja sisältämätöntä ravintoa saaneille verrokkihiirille, Hänninen kertoo.

Kuituyhdisteet aiheuttivat kehitysikäisten hiirten suolistossa immuunijärjestelmän aktivoitumista ja diabetekseen liittyvien merkkiominaisuuksien ilmaantumista suoliston ulkopuolella.

Ihmisten ravinnossa etenkin pektiiniä on sekä hedelmien kuorissa että juureksissa, ja nykyisin se on suosittu lisäaine (E 440) monissa maitotuotteissa, vähäkalorisissa vaihtoehdoissa, pikkulasten soseissa sekä hilloissa ja marmeladeissa.

Raakaraasteita ja kuorimattomia omenoita harkiten lapsille

Hännisen mukaan eläinkokeen tulokset antavat aiheen selvittää tarkemmin, vaikuttavatko pektiini ja ksylaani haitallisesti myös pikkulasten suolistoon.

– Raakaraasteiden ja marjojen lisäämisen ruokavalioon imeväisiässä on aiemmin todettu lisäävän diabetekseen liittyvien merkkiaineiden ilmaantumista pikkulapsilla, mutta niiden tai soseiden ja kevyttuotteiden käytön vaikutuksesta diabeteksen puhkeamiseen ei ole toistaiseksi näyttöä.

Tutkitut yhdisteet vaikuttavat myös ihmisen suolistomikrobistoon, mutta toistaiseksi ei ole tietoa sitä, onko pikkulasten ruokavaliossa tavanomaisilla määrillä yhtä merkittävää vaikutusta mikrobistoon kuin koe-eläinten ravitsemuksessa käytetyillä määrillä.

– Lisätietoa tarvitaan nyt siitä, miten näitä yhdisteitä sisältävät elintarvikkeet vaikuttavat imeväisten suolistoon ja siitä, lisäävätkö ne mahdollisesti riskiä sairastua tyypin 1 diabetekseen. Vaikka ravitsemussuositusten muuttamiseen ei vielä ole aihetta, tutkimuksen perusteella voisi olla harkinnan arvoista välttää pikkulasten ravitsemuksessa runsaasti pektiiniä sisältäviä ruokia kuten raakaraasteita ja kuorimattomia omenia, Hänninen sanoo.

Tutkimuksen tulokset on julkaistu arvostetussa Diabetologia-tiedelehdessä.

Tuomas Koivula

Luotu 18.08.2014 | Muokattu 18.08.2014