Kielen oppiminen ja opettaminen samoissa kansissa

24.09.2014

Mitä on kielen oppiminen? Mikä on eurooppalainen viitekehys? Miten käsitykset kielen oppimisesta ja opettamisesta ovat muuttuneet vuosikymmenten aikana? Näihin ja moneen muuhun kysymykseen Kuinka kieltä opitaan -teos pyrkii vastaamaan. Se on ensimmäinen suomenkielinen oppikirja, joka yhdistää sekä opettajan että oppijan näkökulman kielen oppimisessa.

Pekka Lintunen ja Päivi Pietilä esittelivät Kuinka kieltä opitaan -kirjaa. Humanistisen tiedekunnan Tiedepysäkillä esitellään ajankohtaisia julkaisuja. Seuraava tiedepysäkki järjestetään marraskuussa.

Kuinka kieltä opitaan on kattava tietopaketti kielenopettajaksi aikoville, opettajana toimiville ja kaikille kielenoppimisesta kiinnostuneille. Siinä käsitellään muun muassa yksilöiden välisiä eroja kielen oppimisessa, sanaston roolia vieraan kielen taidossa ja suomalaisten ääntämisvaikeuksia.

Teoksen ovat toimittaneet professori Päivi Pietilä sekä lehtori Pekka Lintunen englantilaisesta filologiasta. He esittelivät teosta humanistisen tiedekunnan Tiedepysäkillä keskiviikkona 24.9. Sirkkalassa.

Kurssista tenttikirjaksi

Vuoden 2000 syksyllä kieliaineiden ja opettajankoulutuslaitoksen opettajat pitivät ensimmäisen kerran kurssin Kielen oppiminen ja opettaminen. Kieliaineissa oli huomattu, ettei opetuksessa oteta riittävästi huomioon kielen opettamista tuleville opettajille. Kurssille oli kysyntää, sillä mukana oli heti 80 opiskelijaa.

Kurssilla on ollut luennoitsijoita lähes jokaisesta kieliaineesta sekä vieraiden kielten didaktiikan professori. Vuosien varrella kurssilla on paneuduttu monikielisyyteen, kielen oppijoiden eroihin, kieliopin ja sanaston oppimiseen sekä kielen oppimisen ja opettamisen teorioihin.

Tutkimusta on seurattu koko ajan ja kurssin sisältö pidetty ajan tasalla. Nyt luentokurssia ei enää järjestetä, vaan opiskelijoiden on mahdollista tenttiä kirja kolmen opintopisteen tenttinä tai sitten osana laajempaa tenttipakettia.

Pia-Sofia Yrjölä

Luotu 24.09.2014 | Muokattu 25.09.2014