Kielten ja liikeviestinnän opinnoissa menestyneet Hanne-Lotte Jylhä ja Henna Lunkka palkittiin Pro Lingua -mitaleilla

24.09.2014

Turun kauppakorkeakoulun kielten ja liikeviestinnän yksikkö palkitsee vuosittain kieliopinnoissa menestyneitä opiskelijoita Suomen kieltenopettajien liiton Pro Lingua -mitalilla. Mitalit jaettiin tänä vuonna 20. kertaa.

​Pro Lingua -mitali myönnetään opiskelijalle, joka on opiskellut kotimaisten kielten lisäksi useita vieraita kieliä ja menestynyt kaikissa kieli- ja viestintäopinnoissaan kiitettävästi. Palkitsemisen tarkoitus on korostaa monikielisyyttä sekä kieli- ja vuorovaikutustaitojen merkitystä yhteisenä keskeisinä työelämätaitoina.

‒ Kansainvälistymisen myötä yritysten kielitaitotarpeet ovat monipuolistuneet. Englanti on valtakieli, ja sen osaamista odotetaan kaikissa työtehtävissä kaikilla organisaatiotasoilla. On kuitenkin myös yrityskohtaisia kielitaitovaatimuksia, ja esimerkiksi espanjan, kiinan tai portugalin osaaminen voi olla ratkaisevaa rekrytointitilanteessa, sanoo Turun kauppakorkeakoulun kielten ja liikeviestinnän yksikön johtaja Hanna Ruska-Becker.

Vuonna 2014 Pro Lingua -mitaleilla palkittiin Hanne-Lotte Jylhä ja Henna Lunkka.

Hanne-Lotte Jylhä on opiskellut kiitettävin arvosanoin suomen kieltä ja viestintää, ruotsia, englantia, saksaa, ranskaa ja japania yhteensä 63 opintopistettä. Henna Lunkka on opiskellut kiitettävin arvosanoin suomen kieltä ja viestintää, ruotsia, englantia, saksaa ja espanjaa yhteensä 61 opintopistettä.

Ajantasainen opetus valmentaa käytäntöön

Molemmat palkitut kertovat olleensa kiinnostuneita kielistä lapsesta saakka.

‒ Alun perin kiinnostuin kielistä, jotta voisin käyttää niitä arkielämässä ja ulkomailla matkustaessa. Mitä pitemmälle olen opinnoissani edennyt, sitä tärkeämmäksi on tullut työelämän kannalta, että pystyy kommunikoimaan vierailla kielillä, sanoo markkinoinnin pääaineopiskelija Henna Lunkka.

‒ Kielet ovat pienestä saakka tuntuneet helpoimmalta, ja silloin sitä teki sitä mikä oli kivaa. Yliopistossa on korostunut kielten ja kommunikointitaitojen merkitys uusiin kulttuureihin tutustumisessa. Olen ollut paljon mukana vaihto-opiskelutoiminnassa: monikulttuurisessa ympäristössä on sitä helpompi luoda kontakteja ihmisiin mitä enemmän kieliä osaa, sanoo kansainvälistä liiketoimintaa pääaineena lukeva Hanne-Lotte Jylhä.

Molemmat kiittelevät varauksetta kielten ja liikeviestinnän opetusta Turun kauppakorkeakoulussa.

‒ Opetus on ajan tasalla ja valmentaa hyvin käytännön tilanteisiin. Aika paljon panostetaan rohkeuteen ja kommunikaatioon, Jylhä sanoo.

Lunkka korostaa, että opettajien pedagogiset taidot ovat huippuluokkaa.

‒ Käytössä on vaihtoehtoisia opetusmenetelmiä ja eri teemoja, erityisesti jatkokursseilla. Opetus on joustavaa ja opettajat helposti lähestyttäviä ja kannustavia.

Taru Suhonen

Luotu 24.09.2014 | Muokattu 26.07.2021