Kiinalaiskoululaiset valmistivat jäätelöä nestetypen avulla

17.08.2015

Tiede- ja teknologialeiri toi Turkuun 22 tianjinlaista ala- ja yläkoululaista keskiviikkona 12.8.2015. Koululaiset kokeilivat Turun yliopiston työpajoissa jäätelön valmistusta fysiikan menetelmillä ja tutustuivat laboratorioissa käytettyihin matalan lämpötilan ilmiöihin.

​Tunnelma on jännittyneen keskittynyt, kun ryhmiin jakautuneet kiinalaiskoululaiset jäähdyttävät valmistamaansa kastikeseosta nestemäisen typen avulla. Reaktion seurauksena muodostuu vesihöyryä, joka leviää kastikekulhosta koko pöydän ympärille. Lopputuloksena nestetyppi viilentää kastikkeen, jolloin siitä tulee jäätelöä.

– Koululaiset ovat olleet innoissaan. Lapset tekevät kaiken itse tiskauksesta lähtien, ja lopuksi valmistetut jäätelöt syödään. Kävi ilmi, että nestetyppi on kiinalaiskoululaisille aivan vieras asia. Suomalaiset koululaiset ovat siitä yleensä kuulleet, kertoo fysiikan opettajalinjan harjoittelija Sanni Koskinen, joka oli yksi työpajan pitäjistä.

Matalan lämpötilan ilmiöitä käsitelleessä työpajassa koululaiset seurasivat, kuinka esineet saadaan leijumaan magneetin avulla. Kiinnostusta herätti myös ilmiö, jossa jäähdytetty kuminpala räjähti vasaran iskusta, koska se oli niin kylmä ja hauras.

– Yleisin kommentti oli ”vau”. Keskustelu tapahtui tulkin välityksellä, mutta kielimuuri ei vähentänyt lainkaan koululaisten innostusta, sanoo fysiikan ja tähtitieteen laitoksen tohtorikoulutettava Jussi Tikkanen.

Kiinalaiskoululaisille järjestetty Finnish Science & Technology Camp pysähtyi Turun lisäksi Tukholmassa, Velkualla ja Helsingissä. Turussa järjestettävässä osuudessa lapset pääsivät osallistumaan erilaisiin työpajoihin Turun yliopistossa, ammattikorkeakoulussa ja Aikuiskoulutuskeskuksessa. Koululaiset tutustuivat myös Turun yliopiston kampusalueeseen ja Tuorlan observatorioon.

Kesäkoulun järjestivät Turun Seudun Kehittämiskeskus, Tianjinin kaupungin opetuskomitean ulkomaan yksikkö ja Turun Seudun Tianjinin toimisto. Turussa leirin toteuttajina olivat Turun yliopisto, Turun ammattikorkeakoulu, Turun Aikuiskoulutuskeskus (Finnway Learning -koulutusvientikonsortio) ja Hot Group Production Oy.

Teksti ja kuva: Jenni Valta

Luotu 17.08.2015 | Muokattu 05.08.2021