Kiinan vesiministeri Chen Lei tutustui Turun yliopiston meritutkimukseen

21.09.2017

Kiinan vesiministeri Chen Lei ja Suomen maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä delegaatioineen vierailivat Seilin saarella 20.9.2017 tutustumassa Turun yliopiston Saaristomeren tutkimuslaitoksella tehtävään meritutkimukseen. Vierailulla tutustuttiin myös muuhun suomalaiseen meri- ja vesistötutkimukseen ja suomalaisten vesiteknologiayritysten osaamiseen.

​Kiinan vesiministeri Chen Lei (kuvassa keskellä eturivissä) ivieraili Turun yliopiston Saaristomeren tutkimusasemalla Seilin saaressa 20.9.2017.

​Seilin vierailulle osallistuivat ministerien delegaatioiden lisäksi Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen, maakuntajohtaja Kari Häkämies, ELY-keskuksen johtaja Risto Timonen sekä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen johtaja Kimmo Puolitaival.

Vierailua isännöivät Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen ja Turun yliopiston Saaristomeren tutkimuslaitoksen asemanjohtaja Jari Hänninen. Turun yliopiston asiantuntijoista vierailulle osallistuivat lisäksi professori Risto Kalliola, professori Baoru Yang, projektitutkija Markus Vehniäinen ja projektitutkija Veijo Pönni.

Vierailu edelsi Turussa 21.‒22.9.2017 järjestettävää CEWP:n (China-Europe Water Platform) korkean tason vuosikokousta, johon osallistuu lähes 400 vierasta yli 20 eri maasta. CEWP on Euroopan unionin ja Kiinan välinen vesialan hallinnon, tutkimuksen ja yritysten yhteistyöverkosto.

Tapahtuman järjestävät maa- ja metsätalousministeriö, Kiinan vesivaraministeriö sekä EU:n komissio yhteistyössä Suomen ulkoasiainministeriön, ympäristöministeriön, Varsinais-Suomen ELY-keskuksen, Turun kaupungin, Varsinais-Suomen liiton, Satakuntaliiton, LOURA-vesiverkoston kanssa.

Torstaina 21.9. Kiina, Euroopan komissio ja useat Euroopan unionin valtiot allekirjoittivat tapahtumassa deklaraation EU:n ja Kiinan vesiyhteistyön syventämiseksi. Tavoitteena on rakentaa yhdessä kestävää kehitystä sekä parantaa vesiturvallisuutta. Lisäksi Kiina ja EU:n komissio allekirjoittivat yhteisymmärryspöytäkirjan vesipolitiikkadialogin perustamisesta.

Vierailuryhmä matkusti Seilistä takaisin Turkuun Rajavartiolaitoksen vartiolaiva Uiskolla.

Lisää aiheesta:

>> Kiina ja EU vahvistavat yhteistyötä vesiturvallisuuden parantamiseksi (www.mmm.fi)

>> Turussa rakennetaan Kiinan ja Euroopan vesiyhteistyötä (www.turku.fi)

Kuvat: Hanna Oksanen

Luotu 21.09.2017 | Muokattu 21.09.2017