Kipinä – kulttuurin ja terveyden tutkimuksen uusi julkaisu

21.04.2017

Turun yliopiston Kulttuurin ja terveyden tutkimusyksikön perustama uusi verkkolehti Kipinä on laatuaan ensimmäinen Suomessa: kotimaiselta tieteen kentältä on aiemmin uupunut suomenkielinen julkaisu kulttuurisen terveystutkimuksen alalta.

​Kipinä on matalan kynnyksen vapaan saatavuuden verkkojulkaisu, joka tarjoaa alustan erilaisille tieteellisille kirjoituksille. Julkaisun aihealueet kattavat laajasti kulttuurin, terveyden ja hyvinvoinnin teemoihin liittyviä kysymyksiä aina taiteen hyvinvointivaikutuksista terveyttä koskevan asiantuntijatiedon kulttuurisiin ja yhteiskunnallisiin ulottuvuuksiin.

Kipinän ensimmäisen numeron teema on kaupunki ja hyvinvointi.

Tällä viikolla ilmestyneessä avausnumerossa julkaistiin tutkijatohtori Anu Laukkasen toimittama Turun kaupungin EVIVA – Ennaltaehkäisevä virikkeellinen vapaa-aika -toimintaohjelman arviointitutkimus. Useasta osatutkimuksesta koostuvan raportin lisäksi teemanumeroon valikoitui Ella Vihervuoren artikkeli Julkinen kaupunkitila hyvinvoinnin rakentajana – Rosengårdin lähiön vaikutus asukkaiden hyvinvointiin ja eriarvoisuuden vähentäminen kaupunkisuunnittelun avulla sekä Vihervuoren puheenvuoro taiteesta hyvinvoinnin edistäjänä brasilialaisen Pixação-katutaiteen näkökulmasta.

Kipinä julkaistaan kolme kertaa vuodessa. Sen tulevissa numeroissa keskitytään muun muassa Asklepios-opiskelijoiden lopputöiden esittelyyn sekä ihmismielen saloihin.

Jatkossa Kipinä pyrkii tavoittamaan yhä laajemman ja monialaisemman kirjoittajien ja lukijoiden joukon. Tulevaisuudessa tekstejä toivotaankin kulttuurin ja terveyden kysymyksistä kiinnostuneilta tutkijoilta ja opiskelijoilta eri yliopistoista yli tiedekunta- ja oppiainerajojen.

Kipinän ensimmäinen numero julkaistiin torstaina 20.4.2017.

>> Voit tutustua julkaisuun sen kotisivuilta.

Kipinää toimittaa Turun yliopiston Kulttuurin ja terveyden tutkimusyksikkö.

Heikki Kettunen

Luotu 21.04.2017 | Muokattu 21.04.2017