Kirjasto vinkkaa - vaihtoehtoisia tapoja löytää e-artikkeleja

31.01.2019

Turun yliopiston kirjasto pyrkii tarjoamaan asiakkailleen helpompia tapoja löytää sekä avoimesti löytyviä julkaisuja että tilattuja materiaaleja.

​Jos etsimäsi artikkeli ei löydy kirjaston sähköisistä tai painetuista aineistoista, voit kokeilla seuraavia keinoja:

• Volter-tietokannan Kansainväliset tietokannat (Primo) –välilehdellä on useita palveluita, jotka etsivät kirjaston tilaamien aineistojen lisäksi myös tekijöiden itse tallentamia artikkeliversioita (mm. yliopistojen julkaisuarkistoista). Maksumuurista huolimatta artikkeleja kannattaa etsiä myös Volter-tietokannasta. Muistathan aina kirjautua Volteriin!
  • Google ei löydä aina kaikkea, mutta voit parantaa hakujasi lataamalla selaimeen lisäosia, jotka auttavat sinua löytämään verkosta e-artikkelien laillisia kopioita. Lisäohjeita kirjaston Avoimen saatavuuden oppaassa.
  • Voit myös etsiä artikkelien avoimia versioita suoraan OA-aineistojen hakupalveluista tai sellaisten organisaatioiden julkaisuarkistoista, joihin kirjoittajalla on kytkös.

Jos et löydä tarvitsemaasi artikkelia avoimesti verkosta, voit kääntyä kirjaston kaukopalvelun puoleen. Kirjaston kaukopalvelu etsii tarvitsemasi aineiston puolestasi.

Voit myös olla suoraan yhteydessä kirjoittajaan ja pyytää häneltä artikkelikopiota. Yhteystietoja löytyy akateemista verkostoista kuten Academia.edu and Researchgate.com.

Muistathan tallentaa omat julkaisusi Turun yliopiston julkaisuarkistoon – samalla tuot ne avoimesti saataville!

Luotu 31.01.2019 | Muokattu 13.06.2019