Kirjauutuus - Sven Krohn: Jälkipaloja

23.01.2018

Areopagus-kustantamon uuteen teokseen on koottu Turun yliopiston edesmenneen teoreettisen filosofian professorin Sven Krohnin kirjoituksia, joista suurin osa on ennen julkaisemattomia.

​Sven Krohn (1903–1999) toimi Turun yliopiston teoreettisen filosofian professorina vuosina 1960–1970. Hän jäi historiaan suomalaisen fenomenologian suurhahmona.

Teoksen takakannen mukaan Krohn muistetaan ajattelijana, jonka kirjoitukset heijastelevat ajatusta totuuden, kauneuden ja hyvyyden erottamattomasta ykseydestä. Krohn rakasti ja etsi totuutta, ja hänen ajattelussaan syvähenkisyys palvelee sekä etiikkaa että estetiikkaa.

Marita Airakorven toimittamaan uuteen kokoelmaan on valittu mukaan Krohnin esitelmiä ja tutkielmia, joista suurin osa on ennen julkaisemattomia. Ne tuovat valaisevasti esiin Krohnin pitkäaikaisen kiinnostuksen alkukristillisyyteen ja teosofiaan.

Krohn sanoi filosofiassaan etsivänsä ihmistä, ja uudessa kirjassa tuo tutkimusretki avautuu lukijalle hätkähdyttävän paljaana.

HK

Luotu 23.01.2018 | Muokattu 24.01.2018