KiVa Koulu: Elastinen ja Robin mukaan kiusaamisen vastaiseen työhön

21.08.2015

Turun yliopistossa kehitetty KiVa Koulu -ohjelma haastoi KiVa-päivillä koulut aktivoitumaan ohjelman toteuttamisessa. Työn tueksi käynnistetään KiVa Koulu -haaste, jonka keulakuvina ovat Elastinen ja Robin, sekä julkaistaan mobiiliversio KiVa-pelistä.

Christina Salmivalli, Elastinen ja Robin KiVa-päivien avajaisissa 21.8.2015

KiVa-päivät kokoaa yhteen peruskoulujen henkilökuntaa, kotimaisia ja ulkomaisia tutkijoita, viranomaisia ja muita koulukiusaamisteemasta kiinnostuneita. Päivien tavoitteena on jakaa uusinta tutkimustietoa kiusaamisesta, tarjota KiVa-koulujen henkilökunnalle mahdollisuus tavata kollegoita ja jakaa hyviä KiVa-käytänteitä sekä motivoida ja kannustaa KiVa-koulujen henkilökuntaa kiusaamisen vastaisessa työssä.

Päivillä käsitellään myös KiVa Koulu -ohjelman toteutusta ja tuloksia sekä ohjelman uudistamistarpeita ja -suunnitelmia. Tänä syksynä esitellään KiVa-pelistä uusi versio, jonka pelaaminen on mahdollista tablettitietokoneella tai älypuhelimella.

‒ Tabletit ovat koulussa nykyaikaa. Kymmenen vuotta sitten kehitetty pc:llä pelattava peli ei vastaa tämän päivän vaatimuksiin, kertoo ohjelman vastuullinen johtaja, professori Christina Salmivalli.

KiVa Koulu käynnistää myös kampanjan (www.kivakoulu.fi/haaste), joka rohkaisee oppilaita pohtimaan, mitä he voivat tehdä, jotta omassa koulussa ei esiintyisi kiusaamista. Kiusaamisen vastaiseen työhön on valjastettu mukaan artistit Elastinen ja Robin. Paras kilpailutyö palkitaan artistien vierailulla ja yhteisesiintymisellä koulussa.

‒ Jatkossa pyrimme yhä enemmän aktivoimaan oppilaita ja kommunikoimaan suoraan ruohonjuuritasolle, toteaa Salmivalli.

>> Katso haastekampanjan musiikkivideo: Elastinen - Vahva feat. Robin

Toteutus vaihtelevaa, koulun rehtori avainasemassa

Ohjelman kehittäjät ovat keränneet kuuden vuoden aikana ainutlaatuisen aineiston ohjelman toteutuksesta ja vaikuttavuudesta. Vuoden 2015 oppilaskysely osoitti kiusaamisen edelleen vähentyneen aikaisemmista vuosista. Salmivallin mukaan trendit ovat ilahduttavia.

‒ Täytyy muistaa, että luvut ovat kaikkien koulujen keskiarvoja – vieläkin parempiin tuloksiin on päästy kouluissa, joissa KiVa-toiminta on systemaattista ja laadukasta. KiVa Koulu -ohjelma on työkalu, jota pitää käyttää aktiivisesti, Salmivalli totesi KiVa-päivien avajaisluennossaan.

KiVa Koulu -ohjelmaa on myös kritisoitu. Sen on uskottu antavan koululle luvan olla tekemättä oikeasti mitään: ’Olemme KiVa Koulu, ja niinpä asiat ovat hyvin’. Salmivalli korostaa, että koulujen henkilökunnalle tehdyt kyselyt osoittavat, ettei yleistyksiä voi tehdä.

‒ Monissa kouluissa ohjelma on aktiivisessa käytössä – ja tulokset sen mukaisia. Toisaalta on KiVa-kouluja, joissa ohjelman toteuttaminen on harmillisen vähäistä ‒ toteuttamisen aste kun on yhteydessä saavutettuihin tuloksiin. Erityisesti rehtorin tuki kiusaamisen vastaiselle työlle vaikuttaa opettajien aktiivisuuteen ohjelman toteuttamisessa.

Lisää aiheesta:

www.kivaprogram.net