KiVa Koulua ollaan viemässä Islantiin

18.05.2018

Turun yliopisto, Finland University ja Islannin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta allekirjoittivat Memorandum of Understanding (MoU) -aiesopimuksen, jonka tavoitteena on valmistella KiVa Koulun kokeilua islantilaisissa kouluissa.

Finland Universityn toimitusjohtaja Pekka Saavalainen, Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen ja Islannin yliopiston apulaisprofessori Halldóra Vanda Sigurgeirsdóttir allekirjoittamassa aiesopimusta.

​Islannin presidentti Guðni Thorlacius Jóhannesson vieraili delegaatioineen Turun yliopistossa torstaina 17.5. Vierailun aikana yliopiston ja Islannin edustajat allekirjoittivat aiesopimuksen KiVa Koulun eli kiusaamisen vastaisen toimenpideohjelman kokeilusta islantilaisissa kouluissa. Sopimus aloittaa valmistelun, jossa arvioidaan KiVa Koulu -ohjelman toimeenpanoa 180 islantilaisessa peruskoulussa.

KiVa Koulu on Turun yliopistossa kehitetty yksi maailman johtavista tutkimukseen perustuvista ohjelmista, joka ehkäisee kiusaamista kouluissa. Ohjelman teho pohjautuu siihen, että se tarttuu kiusaamiseen ryhmädynamiikan näkökulmasta.

KiVa Koulu on laajalti käytössä sekä Suomessa että ulkomailla ja se on saanut useita palkintoja, kuten Euroopan rikoksentorjuntapalkinnon vuonna 2009. Viimeisimpänä tunnustuksena KiVa Koulun virolaiset kumppanit saivat Viron oikeusministeriön myöntämän väkivallantorjuntapalkinnon. Ohjelma on tällä hetkellä käytössä 19 maassa.

Finland University on Itä-Suomen, Tampereen ja Turun yliopiston sekä Åbo Akademin yhteinen koulutusvientiorganisaatio, joka vastaa jäsenyliopistojensa kansainvälisten koulutushankkeiden ja englanninkielisten maisteriohjelmien myynnistä ja markkinoinnista.

Islannin presidentti tukee kiusaamisen ehkäisyä

Presidentti Jóhannesson puhui yliopistolla kiusaamisen vastaisen työn tärkeydestä.

– Meidän tulee työskennellä kiusaamista vastaan kaikilla elämän osa-alueilla. Emme voi olla sivustaseuraajia, olimme sitten vanhempia, lapsia tai presidenttejä, Jóhannesson totesi.

Islannin osallistumista KiVa Koulu -ohjelmaan edistää apulaisprofessori Halldóra Vanda Sigurgeirsdóttir Islannin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnasta. Hän on työskennellyt kiusaamisen ja lasten sosiaalisten ongelmien parissa jo kolmenkymmenen vuoden ajan.

– KiVa Koulu on tärkeä lisä Islantilaiseen koulutusjärjestelmään, sillä maassamme ei tähän asti ole toteutettu tutkimukseen perustuvaa kiusaamista ehkäisevää ohjelmaa. KiVan etuna on se, että ohjelma on todettu toimivaksi käytännössä, ja siinä myös otetaan huomioon kiusaamisen sosiaalinen ulottuvuus, Sigurgeirsdóttir totesi puheenvuorossaan.

KiVa Koulu on maailmanlaajuinen ilmiö

Islanti olisi jo neljäs Pohjoismaa, joka ottaa KiVa Koulun käyttöön omissa kouluissaan. Suomen lisäksi KiVa-ohjelmaa käytetään 14 ruotsalaisessa koulussa sekä yhdessä kansainvälisessä koulussa Norjassa.

Koska KiVa-ohjelmassa tunnistetaan ja ehkäistään yleisiä käytösmalleja ja ryhmädynamiikan muotoja, ohjelmaa voidaan käyttää missä päin maailmaa tahansa. Esimerkiksi Chilen pääkaupungissa Santiagossa ohjelmaa kokeillaan 33:ssa vähäosaisten lasten koulussa.

Professori Christina Salmivalli, joka on yksi ohjelman perustajista, kertoi tutkimusryhmänsä kehittävän ohjelmaa jatkuvasti uuden tiedon ja tukimateriaalien pohjalta.

– Tällä hetkellä olemme erittäin kiinnostuneita ohjelman jatkuvuudesta, eli siitä, miksi jotkut koulut käyttävät ohjelmaa yli kymmenen vuotta ja toiset taas luopuvat siitä. Tutkijamme kiertävät parhaillaan suomalaisia kouluja, jotta ymmärtäisimme koulujen valintoja paremmin. Samalla kuitenkin kehitämme ohjelmaamme jatkuvasti ja päivitämme opettajille tarkoitettuja materiaaleja, Salmivalli sanoi.

HK/MR
Kuvat: Hanna Oksanen