Kliininen tutkimus kärsii lehtolapsen osasta

09.09.2013

Kliiniseen tutkimukseen ohjattava erityisvaltionosuus nousi keskeisimmäksi aiheeksi Alumni Medicinae Aboenses –yhdistyksen vuotuisessa kansanedustajatapaamisessa. Rehtori Kalervo Väänänen kuvasi tutkimus-EVOa lehtolapseksi, josta kukaan ei halua ottaa vastuuta.

​Varsinais-Suomen demariedustajat Heli Paasio (vas.) ja Eeva-Johanna Eloranta sekä satakuntalainen aatesisar Kristiina Salonen veivät Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan opetus- ja tutkimustoimintaa tukevan alumniyhdistyksen infosta mukanaan huolen tutkimus-EVOn hupenemisesta.

​Lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Tapani Rönnemaalla oli esiteltävänään Varsinais-Suomesta ja Satakunnasta saapuneille kymmenkunnalle kansanedustajalle murheellinen kaavio kliinisen tutkimuksen rahoituksesta. Vielä kahdeksan vuotta sitten koko valtakunnassa sosiaali- ja terveysministeriö ohjasi tutkimus-EVOna noin 60 miljoonaa euroa kliiniseen tutkimukseen, tänä vuonna enää 31 miljoonaa. Siitäkin aiotaan nipistää ensi vuonna miljoona pois.

Eduskunnan sivistysvaliokunnan jäsen Eeva-Johanna Eloranta (sd) tarttui kaavioon pyytäen Rönnemaata kertomaan, mistä tutkimus-EVOssa on kyse.

– Asia on minulle entuudestaan tuttu ja olen sen puolesta puhunut sivistysvaliokunnassa, mutta haluan muidenkin kansanedustajien ymmärtävän tämän, Eloranta perusteli pyyntöään.

Rönnemaa kertoi tutkimus-EVOn olevan yliopistosairaaloille ja terveydenhoidon tutkimukseen ohjattua erikoisvaltionosuutta.

– Suomen Akatemia on keskittynyt rahoittamaan biolääketieteellistä tutkimusta. Kliinistä tutkimusta, jossa keskitytään potilaiden hoitoa kehittävään tutkimukseen, Suomen Akatemia rahoittaa vain vähän, Rönnemaa totesi.

Lehtolapselle isä kunnista?

Rehtori Kalervo Väänänen piirsi kaaren 1960-luvulle, jolloin ensimmäisen erikoissairaanhoitolain myötä sovittiin, että kliinistä tutkimusta rahoitetaan eri kautta
kuin muuta tutkimusta. Käytännössä se tarkoitti erikoisvaltionosuutta.
– 1970-luvulta lähtien tutkimus-EVOn osuus muuhun tutkimukseen verrattuna on laskenut, 2000-luvulla myös absoluuttinen osuus on laskenut. Meillä (Suomessa) on nykyisin pienempi kliiniseen tutkimuksen rahoitus kuin muilla Länsi-Euroopan mailla, Väänänen sanoi.

Hän kuvaskin kliinistä tutkimusta lehtolapseksi, jota sen paremmin sosiaali- ja terveysministeriö kuin opetus- ja kulttuuriministeriökään ei tunnusta omakseen.
Rönnemaan mukaan jatkossa sairaanhoitopiirin onkin mietittävä, pitäisikö niiden pyytää tutkimusrahaa jäsenkunniltaan.

–  Helsinki on jo päättänyt laittaa rahaa kliiniseen tutkimukseen. Onko se uusi mekanismi, Rönnemaa kysyi.

Orpo pyysi malttamaan

Rönnemaa oli huolestunut siitä, että sote-uudistusta valmisteluryhmässä ei ole ainuttakaan yliopistojen edustajaa, ei edes yliopistosairaaloiden johtajaylilääkäriä. Tieto oli uusi keväällä pikavauhtia sote-työlle vauhtia antaneen työryhmän puheenjohtajalle Petteri Orpolle (kok). Hän lupasikin selvittää ja korjauttaa asian pikaisesti.

– Yliopistosairaaloiden rooli ja hallinto jätettiin keväällä tarkoituksella auki, sillä siinä aikataulussa olisi tullut vain hätäisiä päätöksiä. Nyt kannattaa odottaa rauhassa, meillä on vielä paljon avoimia kysymyksiä. Malttakaa 2-3 kuukautta, Orpo sanoi.

Pääasiassa AMAlaisilla oli kansanedustajille kerrottavana iloisia asioita: Turussa aloitti vuoden alussa uusi akuuttilääketieteen koulutus, Turku sai Suomen ensimmäisen akuuttilääketieteen professuurin, T-sairaala valmistui ja sen myötä omaksuttiin uudenlainen hoitokulttuuri, yliopisto ja erva-alueen sairaanhoitopiirit perustivat yhteisen Auria Biopankin, syksyllä opintonsa aloitti ennätysmäärä opiskelijoita, peräti 155 aiemman 122 sijaan, kansainväliseen hakuun pannaan lähiviikkoina uusi lääketieteellisen ravitsemuksen professuuri ja vuoden päätteeksi funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus siirtyy osaksi lääketieteellistä tiedekuntaa.

– Suomalaisille avautuu biopankin kautta aivan uusia mahdollisuuksia terveysteknologiaan, patologian professori Olli Carpén totesi.

Erja Hyytiäinen
Luotu 09.09.2013 | Muokattu 25.10.2013