Kohti sairauksien ehkäisemistä ja räätälöityjä hoitoja

12.06.2015

Yksilöllistettyyn lääketieteeseen tähtäävä tutkimushanke on saanut Suomen Akatemialta 10 miljoonan euron määrärahan. Siitä lähes kaksi miljoonaa ohjautuu Turun yliopiston tutkimuksiin.

​Yksilöllistetty terveys -ohjelma keskittyy ihmisen koko perimän sisältävän genomitiedon ja muun yksilöä koskevan tiedon hyödyntämiseen sairauksien ehkäisemisessä ja ennustamisessa, hoidossa ja terveyden ylläpidossa ja edistämisessä.

Koko tutkimushankkeen kysymyksenasettelun ytimenä on yksilöllistetty terveys, joka perustuu yksilöstä kerätyn geneettisen ja muun tiedon analyysiin sairauksien ennaltaehkäisemiseksi, terveyden edistämiseksi ja sairauksien yksilöllisessä hoidossa.

Yksilöllistetty terveys – perimästä yhteiskuntaan (pHealth) -akatemiaohjelma selvittää sairauksien molekyylitason syntymekanismeja, etsii keinoja niiden ennustamiseksi ja ehkäisemiseksi sekä hoidon ohjaamiseksi ulottuen tiedon keruuseen ja tallentamiseen liittyviin teknologisiin, juridisiin, eettisiin, sosiaalisiin ja yhteiskunnallisiin näkökulmiin ja vaikutuksiin.

Turun yliopistolle tukea ohjautui kolmeen tutkimuskokonaisuuteen. Tyyppi 1 diabeteksen ennustamiseksi ja ehkäisemiseksi etsitään uusia keinoja professori Riitta Lahesmaan koordinoimassa hankkeesa, jonka Turun yliopiston osahankkeista vastaavat myös professorit Jorma Toppari ja Matej Oresic.  Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskusken tutkimusprofessori Anu Hopian johtama ryhmä tutkii, miten korkealle kolesterolille altistava ApoE4 geenitieto ja siihen perustuva yksilöllinen viestintä vaikuttavat vaikuttaa elämäntapamuutosten pysyvyyteen ja makumieltymyksiin. Professoreiden Olli Carpénin ja Seija Grenmanin johtama ryhmä tutkii yksilöllistettyjä lääkeyhdistelmiä huonosti hoidolle vastaavissa munasarjasyövissä.

Ohjelman taustalla on lisääntyvä ymmärrys sairauksien kehittymismekanismeista. Ohjelman tavoitteena on tuottaa tietoa ja työkaluja yksilön ominaisuuksien ymmärtämiseen molekyylitasolla ja niiden käyttämiseen terveyden edistämiseksi. Tietoa käytetään myös hänen lääketieteellisen ja muun hoitonsa määrittelyn perusteena.

Uuden tavan on mahdollistanut etenkin geeniteknologisen, biomolekyylien analyyttisten ja tietoteknisen kehityksen myötä. Yksilöllisten tekijöiden tarkka tunteminen esimerkiksi mahdollistaa terveyttä edistävät toimenpiteet ja yksilölle räätälöidyt lääkeyhdistelmät tai hoidon kohdentamisen niille, jotka siitä hyötyvät.

Laajemmassa tarkastelussa myös henkilön elämäntapa- ja ympäristöriskitekijöitä voidaan kartoittaa ja tunnistaa sekä kohdentaa niiden avulla terveys- ja ravitsemusneuvonta yksilöllisemmin ja samalla kannustaa yksilöä omaan aktiivisuuteen ja vastuuseen terveyden ylläpidossa. Lisäksi yksilöllisten tekijöiden tunteminen tuottaa esimerkiksi lääketeknologialle erinomaisia uusia tutkimustyökaluja ja innovaatiomahdollisuuksia.

Yksilöön liittyvää tietoa kertyy tulevaisuudessa paitsi terveydenhuoltojärjestelmän myös yksilön itsensä hankkimana ja tallentamana. Yhä useampi seuraa ja kirjaa elintapojaan kuten ravinto- ja liikuntatottumuksiaan säännöllisesti ja pitkäjänteisesti.

Luotu 12.06.2015 | Muokattu 04.08.2021