Kolme Turun yliopiston hanketta Tieteen yhteisörahoitusohjelmaan

16.04.2015

Mesenaatti.me-palvelu järjestää vuoden 2015 aikana Koneen Säätiön tukemana Tieteen yhteisörahoitusohjelman. Turun yliopistosta ohjelmaan valittiin Arts and Quantum Physics Jam, Lumekäräjät ja kunnan nimen merkitystä tutkiva hanke

​Tieteen joukkorahoitusta Suomessa pilotoivaan ohjelmaan on valittu kolme hanketta Turun yliopistosta. Tieteen yhteisörahoitusohjelman toteuttaa Mesenaatti.me-palvelu Koneen Säätiön tukemana. Tieteen yhteisörahoitusohjelman tavoitteena on saada yhteisörahoituksen avulla tiedehankkeille uusi, jo olemassa olevia täydentävä ketterämpi rahoitusinstrumentti.

Turun yliopistosta mukaan ohjelmaan valittiin seuraavat kolme hanketta:

Science Cafén ja Aboagora-symposiumin yhteinen Arts and Quantum Physics Jam järjestetään elokuussa Aboagora-symposiumin yhteydessä. Jam tuo yhteen taiteilijoita ja fyysikoita: fysiikan kieli ja maailmaa selittävä luonne saavat kiinnostavia yhtymäkohtia suhteessa taiteen tarkastelemisen ja tuottamisen tapoihin.

Technology Research Centerin ja Suomen historian oppiaineen Lumekäräjät-hankkeessa kehitetään toimivan lisätyn todellisuuden tarinallinen miekkailusovellus, jossa yhdistyvät viimeisin 3D-teknologia, Suomen historia ja Mike Pohjolan pelimaailmat. Sovellus toimii pohjana tutkimukselle, jossa selvitetään, mitä nykyinen kuluttajahintainen lisätyn todellisuuden teknologia mahdollistaa ja miten yhteisö valjastetaan osaksi itse tutkimusprosessia.

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin oppiaineen ja suomen kielen oppiaineen Onko kunnan nimellä väliä? Kunnan nimen merkitys asukkaille, yrityksille ja kunnan brändille -hankkeessa pyritään vastaamaan monitahoiseen kysymykseen kuntien, paikallisidentiteettien, paikkojen perintöarvon ja brändien suhteesta paikannimiin. Miten nämä kaikki käsitteet kytkeytyvät ja millaisia vaikutuksia näillä ilmiöillä on toisiinsa? Kysymys on laaja, ja sitä lähestytään kuntien asukkaiden, paikallisten yritysten sekä kuntien markkinoinnin näkökulmasta.

Lisätietoa:

Mesenaatin Tieteen yhteisörahoitusohjelma:

Arts and Quantum Physics Jam:
www.aboagora.fi

Lumekäräjät: