Kolme uutta julkaisua yleisestä kirjallisuustieteestä

23.05.2013

Turun yliopiston yleisen kirjallisuustieteen oppiaine julkisti torstaina 23.5.2013 kolme uutta julkaisua.

​Liisa Steinby and Tintti Klapuri (eds.):
Bakhtin and His Others. (Inter)subjectivity, Chronotope, Dialogism
London etc.: Anthem Press 2013.

Kirjassa tulkitaan Mihail Bahtinin ajattelua suhteessa hänen relevanttiin taustaansa, erityisesti saksalaisen filosofian ja humanistisen tutkimuksen perinteeseen. Bahtinin tuotanto nähdään kokonaisuutena, jossa varhaisen teon filosofian (etiikan) nähdään olevan tärkeässä roolissa myös hänen myöhemmässä romaania koskevassa ja kulttuurihistoriallisessa tutkimuksessaan. Kirjassa muun muassa esitetään uudenlainen, teon filosofiaan yhteydessä oleva tulkinta Bahtinin kronotoopin käsitteestä ja sovelletaan sitä Tshehovin tuotantoon.

Liisa Steinby:
Kundera and Modernity
Lafayette: Purdue University Press  2013.

Kirja antaa kokonaiskuvan tsekkiläis-ranskalaisen romaanikirjailijan Milan Kunderan tuotannosta. Tuotanto kontekstualisoidaan modernin ja erityisesti keskieurooppalaisen kirjallisuuden modernismin problematiikkaan.

Aino Mäkikalli ja Liisa Steinby (toim.):
Johdatus kirjallisuusanalyysiin
Helsinki: SKS 2013.

Kyseessä on aloitteleville opiskelijoille – ja myös esimerkiksi koulujen äidinkielen opettajille – tarkoitettu kirjallisuustieteen oppikirja, jossa esitellään kirjallisuusanalyysin peruskäsitteet. Käsitteiden esittely perustuu näkemykselle, että käsitteet eivät synny tyhjästä vaan tietyssä kulttuurisessa, kaunokirjallisessa ja/tai tieteellisessä kontekstissa, josta käsin ne tulevat parhaiten ymmärretyiksi. Siksi kirjassa peruskäsitteiden esittely tapahtuu historiallisessa kehyksessä.

HA

Luotu 23.05.2013 | Muokattu 01.12.2020