Koneen Säätiöltä lähes 1,9 miljoonaa euroa Turun yliopiston tutkijoille

09.12.2014

Koneen Säätiö jakoi tiistaina 9. joulukuuta yli 20 miljoonaa euroa apurahoja tieteen ja taiteen rohkeiden avausten tukemiseksi. Turun yliopistoon myönnettiin 34 tutkijastipendiä ja 12 tutkimushankkeen apuraha.

​FT Karri Kiiskinen tutkii rajoilla pyöräilyä niin harrastajien, työ- ja kauppamatkalaisten kuin matkailijoiden näkökulmasta. Tutkimus hyödyntää tutkijan omaa kokemuksellisuutta ja GPS-teknologiaan perustuvia aineistoja. Kiiskinen on yksi Koneen Säätiön tutkijastipendin saaneista Turun yliopiston tutkijoista. Hän sai 12 kuukauden apurahan post doc -tutkimukseensa  ”Rajoilla pyöräily. Etnologinen vertaileva tutkimus identiteetin, rajojen ja pyöräilytoimijuuden rakentumisesta kolmella eurooppalaisella raja-alueella”.

Kiiskisen lisäksi tutkijastipendin saivat Katja Anttila, Abayomi Baiyere, Albion Butters, Karen Fey, Roni Grén, Jopi Harri, Saila Heinikoski, Tommi Hjelt, Aleksi Huhta, Siru Kainulainen, Kaisa Kurikka, Miikka Laihinen, Jussi Lampinen, Mia Lempiäinen-Avci, Ville Leppänen, Pirjo Majuri, Daniel McKay, Sini-Inkeri Mononen, Riikka Niemelä, Tutta Palin, Jukka Pesu, Jenni Pettay, Veli-Matti Pynttäri, Jadranka Rota, Matti Saarni, Saija Saarni, Minna Seikkula, Liisa Seppänen, Kirsi Sonck, Junko Sugano, Milla Emilia Vaha, Jukka Varelius ja Jenni-Mari Vesakoski.

Turun yliopistoon myönnettyjen 12 kk:n mittaisten tutkijastipendien yhteissumma on 1.025.400 euroa.

Rahoitusta 12 tutkimushankkeelle

Turun yliopiston 12 tutkimushankkeelle myönnetty rahoitus on yhteensä 862.015 euroa. Rahoitettavat hankkeet ovat:

Janne Harjula ja työryhmä:
Keskiajan sarastaessa: Turun Koroisten 1200-luvun piispanistuin ja kristillinen kulttuuri Suomessa

Jorma Luutonen ja työryhmä:
Marin kielen sanaston kehitys 1920- ja 1930-luvuilla

Kari Kallioniemi ja työryhmä:
Tutkimushanke Thatcherism, Popular Culture and the 1980s

Susanna Välimäki ja työryhmä:
Suomalainen nykymusiikki 2000-luvulla: taidemusiikin kulttuurinen ja yhteiskunnallinen merkitys postmodernissa maailmassa

Marika Räsänen ja työryhmä:
Näe, kuule, tunne, koe. Moniaistinen kokemuksellisuus Tuomas Akvinolaisen muistojuhlissa

Suvi Salmenniemi ja työryhmä:
Mielen arvoitus: Vertaileva tutkimus terapeuttisesta tiedosta ja minuudesta

André Sourander ja työryhmä:
The FinnCrime Study. Rikollisuuden esiintyvyys ja riskitekijät Suomessa vuonna 1981 syntyneillä naisilla ja miehillä.

Yliopistojen Aasia-verkosto / Turun yliopisto:
Alueellistumisen uudet tuulet Aasiassa. Tieteellinen konferenssi ja tutkimusseminaari valtakunnallisen Aasian tutkimuksen jatkokoulutusyhteistyön tukemiseksi

Yagut Allahverdiyeva-Rinne:
Exploitation of the Finnish cyanobacterial culture collection for solar biofuel production

Samuli Helle ja työryhmä:
Ympäristön vaikutus esiteollisten ihmisten elinkiertojen evoluutioon Suomen Lapissa

Mirkka Lahdenperä ja työryhmä:
Mammat, mummut ja maito – Pitkäikäisyyden evoluutio Aasian norsuilla

Outi Vesakoski ja työryhmä:
Uusia menetelmiä ja aineistoja Suomen murteiden ja uralilaisten kielten levinneisyyshistorian selvittämiseen

Jatkorahoitusta myönnettiin lisäksi professori Atte Oksasen (TaY) ja professori Pekka Räsäsen (TY) hankkeelle Hate Communities: A Cross-National Comparison.

Teksti: Jussi Matikainen
Kuva: Riku Pihlanto / Koneen Säätiö