Koneen Säätiöltä yli 4 miljoonaa euroa Turun yliopiston tutkijoille

08.12.2016

Koneen Säätiö on myöntänyt Turun yliopiston tutkijoille ja hankkeille merkittäviä apurahoja. Turun yliopistoon myönnettiin peräti 44 apurahaa, joiden summa on yhteensä yli 4 miljoonaa euroa.

​Koneen Säätiön hallituksen syyskokouksessa 2016 myönnettiin apurahoja ja avustuksia yhteensä 41,6 miljoonaa euroa. Turun yliopistoon myönnettyjen apurahojen yhteen laskettu summa on 4 089 280 euroa.

Koneen Säätiöön saapui 6 350 hakemusta, ja apuraha myönnettiin 615 hakijalle, eli apurahan sai 9,7 prosenttia hakijoista. Myönnetyistä 41,6 miljoonasta eurosta 64 prosenttia suuntautui tieteeseen, 13 prosenttia taiteeseen, 22 prosenttia tiedettä ja taidetta yhdistäviin hankkeisiin ja alle 1 prosentti muihin kulttuurihankkeisiin.

Suurimman apurahan Turun yliopistossa sai Outi Vesakoski ja hänen työryhmänsä, jolle myönnettiin 510 00 euroa. Tutkijaryhmä tarkastelee uralilaisen kielikunnan menneisyyttä uusin lähestymistavoin. AikaSyyni-hankkeessa muotoillaan lingvistisestä perustutkimuksesta soveltavaa, laskennallista kielihistoriaa tarjoten sitä avaimeksi monitieteiselle tutkimukselle.

Seuraavaksi suurimmat apurahat Turun yliopistossa saivat Benita Heiskanen ja Lea Rojola tutkimusryhmineen. Heiskasen työryhmän hankkeelle Murrosten Kuuba – visuaalisuus kaupunkitilan muutoksessa Havannassa myönnettiin 350 000 euroa. Rojola tutkimusryhmineen sai 246 000 euroa kielimateriaaleja ja luontokulttuureja taiteentutkimuksessa käsittelevälle hankkeelle.

>> Koneen Säätiön vuoden 2016 apurahapäätökset

>> Myönnetyt apurahat yliopistoittain