Koneen Säätiöltä yli kolmella miljoonalla apurahoja Turun yliopiston tutkijoille

08.12.2017

Koneen Säätiö on myöntänyt vuoden 2017 haussa 29 miljoonaa euroa apurahoja rohkeille tieteen ja taiteen avauksille. Apurahan sai yhteensä 374 henkilöä, organisaatiota tai työryhmää. Turun yliopistosta apurahoja sai 23 tutkijaa tai ryhmää yhteensä yli kolmella miljoonalla eurolla.

​Koneen Säätiön vuonna 2017 haettavat apurahat on myönnetty. Monia rahoitettuja hankkeita yhdistää pyrkimys käsitellä ajankohtaisia, koko maailmaa polttavia yhteiskunnallisia kysymyksiä. Kattoteemoja ovat esimerkiksi metsien rooli ja biodiversiteetti, ilmastonmuutoksen hillitseminen ja kansallisesti akuutit kysymykset, kuten vuoropuhelun rakentaminen eri väestöryhmien välille.

– Rahoitetut hankkeet ovat taiteellisesti ja tieteellisesti kunnianhimoisia ja omaperäisiä, ja useissa niistä haastetaan valta-asemia. Tieteellisen ja taiteellisen työn yhdistäminen on yhä tavallisempaa, säätiön johtaja Anna Talasniemi sanoo.

Turun yliopiston kotimaisen kirjallisuuden tutkija Ralf Kaurasen johtama hanke Sarjakuva ja siirtolaisuus oli yksi turkulaisista rahoitushaun voittajista saatuaan säätiöltä 468 800 euron apurahan. Hankkeessa tutkitaan tieteilijöiden ja sarjakuvataiteilijoiden voimin, miten sarjakuva kerrontamuotona kuvaa siirtolaisuutta ja globaalia muuttoliikettä.

Katso kaikki Turun yliopiston rahoituksen saaneet tutkijat alta:
Tutkimusrahoituksen saajat yliopiston tai tutkimuslaitoksen mukaan (PDF)

Koneen Säätiö on vuonna 1956 perustettu itsenäinen ja riippumaton organisaatio, joka tukee apurahoilla humanistista, yhteiskunta- ja ympäristötieteellistä sekä taiteellista tutkimusta ja kaikkia taiteen aloja. Myönnetyistä 29 miljoonasta eurosta 47 % suuntautui tieteeseen, 16 % taiteeseen, 36 % tiedettä ja taidetta yhdistäviin hankkeisiin ja alle 1 % muihin kulttuurihankkeisiin. Hakemuksia syyskuussa järjestettyyn hakuun lähetettiin 6385 kappaletta.

>> Lisätietoa Koneen Säätiön sivuilta

HK