Kordelinin säätiö rahoittaa Ravattulan Ristimäen aineiston tutkimusta

23.03.2017

Alfred Kordelinin säätiö myönsi rahoituksen Turun yliopiston arkeologian kansainväliselle ja monitieteiselle Ravattulan Ristimäki -tutkimushankkeelle aineiston analysoimiseen. Kolmivuotisen apurahan suuruus on yli 230 000 euroa.

Aurajoen varrella sijainnut Ravattulan Ristimäen kirkko oli käytössä noin vuosina 1180–1250. Kirkon löytyminen muutamia vuosia sitten oli historiallinen sensaatio. Kansainvälinen monitieteinen tutkimusryhmä toteuttaa tutkimushankkeen, joka laajentaa merkittävästi nykyisiä käsityksiä esihistoriallisen ja historiallisen ajan taitteesta Suomessa yksilöhistorian lisäksi rautakautisista paikallisyhteisöistä ja kristinuskon tulosta Suomeen.

Haudoista tutkijat ovat kyenneet paikantamaan esimerkiksiaudoista tutkijat ovat kyenneet paikantamaan esimerkiksi hammaskiillettä ja hiusten muinaista dna:ta.  Näistä on mahdollista teettää analyysejä, joilla selvitetään vainajien ikää ja alkuperää.

‒ Löytöjen avulla meillä on jopa mahdollista selvittää, millainen oli varsinaissuomalaisten naisten kampaus 1100–1200-lukujen taitteessa, kertoo arkeologian professori Jussi-Pekka Taavitsainen.

Apurahalla tutkitaan Ristimäeltä aikaisempina vuosina esiin kaivettu aineisto sekä julkaistaan materiaali. Tutkimuksen tulokset julkaistaan sekä suomen- että englanninkielisenä monografiana vuonna 2019.  Kaivausten jatkuminen ei ole vielä varmistunut. Kaivauksia on johtanut arkeologi Juha Ruohonen.

Alfred Kordelinin säätiö myönsi suuret kulttuurihankkeet -apurahan Turun yliopiston arkeologian oppiaineen lisäksi Nykytaiteen museo Kiasmalle, Suomen Kirjallisuuden Seura SKS:lle ja Helsingin Barokkiorkesterin yhdistykselle.

​Yhteensä Alfred Kordelinin säätiö on varannut ensimmäiseen suuret kulttuurihankkeet -kolmivuotiskauteen 2017–2019 1,8 miljoonaa euroa. Hakemuksia tuli yhteensä 271 kappaletta.

‒ Kärki erottui selvästi. Rahoituksen saaneille hankkeille yhteistä on inspiroivat, uutta luovat sisällöt ja toimintamallit sekä ammattimainen toteutus. Tuotoksista pääsevät nauttimaan monenlaiset yleisöt ja palveluiden käyttäjät, Alfred Kordelinin säätiön toimitusjohtaja Erik Båsk sanoo.

Lisää aiheesta:

>> Alfred Kordelinin säätiön tiedote rahoituksesta

Alfred Kordelinin säätiö on yksi Suomen vanhimmista suomenkielisistä kulttuurisäätiöistä. Se on jakanut apurahoja keskeytyksettä vuodesta 1920. Vuonna 2017 säätiö jakaa apurahoja yhteensä noin 4,9 MEUR.

TS

Luotu 23.03.2017 | Muokattu 24.03.2017