Korkeakoululähtöiset startupit ja kaupallistamisprojektit kohtasivat sijoittajat SparkUpilla

24.04.2017

Torstaina 20.4. SparkUpilla järjestettiin Turku Academic Startups Pitching Event. Tilaisuutta järjestämässä olivat Turun yliopisto, Åbo Akademi, Turun ammattikorkeakoulu ja Turku Science Park yhteistyössä FIBAN-verkoston (Finnish Business Angels Network) kanssa. Tilaisuudessa korkeakoululähtöiset startupit ja tutkimuksen kaupallistamiseen tähtäävät tutkimusryhmät esittäytyivät rahoittajille.

Turku Academic Startups Pitching Event -tilaisuutta vetänyt Helleke Heikkinen (lavan vasemmalla puolella) FIBAN-verkostosta jakoi tilaisuudessa puheenvuoroja, kun sijoittajien edustajat esittivät kysymyksiä korkeakoululähtöisten startupien esittelijöille. Kuvassa kysymyksiin vastaamassa oli Turun yliopistosta lähtöisin olevaa Precordior Oy:ta esitellyt Tuomas Valtonen.

​– Suomalaisilla ja pohjoismaisilla startupeilla menee nyt hyvin. Viime vuonna suomalaisiin kasvuyrityksiin investoitiin lähes 400 miljoonaa euroa. Myös korkeakoululähtöisiin kasvuyrityksiin on sijoitettu runsaasti, kertoo FIBAN-verkoston edustaja ja tilaisuuden vetäjä Helleke Heikkinen.

Turku Academic Startups Pitching Event -tilaisuuden tavoitteena oli tukea korkeakoululähtöisiä startupeja ja saattaa kaupallistamisprojektit aikaisessa vaiheessa keskustelemaan potentiaalisten sijoittajien kanssa. Tilaisuudessa jokainen mukana oleva tiimi piti viiden minuutin pitchauksen, minkä jälkeen oli varattu viisi minuuttia aikaa kysymyksille. Esitysten jälkeen sijoittajilla ja yleisöllä oli mahdollisuus keskustella tiimien kanssa.

Korkeakoululähtöiset kasvuyritykset esittäytyivät

Tilaisuudessa kuultiin monta mielenkiintoista esitystä muun muassa personoitujen pelisuositusten liiketoimintapotentiaalista, hevosten geenitestauksesta sekä syöpätutkimukseen ja kroonisten haavojen hoitoon liittyvistä innovaatioista.

Åbo Akademista lähtöisin oleva kasvuyritys CutoSense Oy on erikoistunut kehittelemään hoitojärjestelmää ja laitteistoa, jolla kroonisten haavojen paranemista voidaan seurata vaihtamatta siteitä.Korkeakoulu startup CutoSense -700px.jpg

Järjestelmä ja vähentää siteidenvaihtotarvetta ainakin 70 prosenttia. Tämä sekä nopeuttaa paranemista, että säästää aikaa ja rahaa, kertoi Mikko Vesa (kuvassa yllä).

Turun yliopistosta lähtöisin oleva kasvuyritys Precordior Oy suunnittelee yksityiskohtaiseen sydämen toiminnan tarkkailuun tarkoitettua älypuhellinsovellusta.

– Sovelluksen etuna on se, ettei siihen tarvita älypuhelimen lisäksi muita laitteita. Sovelluksella sydämensä terveydestä voi huolehtia itse. Sovellus on suunnattu erityisesti yli 60-vuotiaille ja muille sydämensä terveydestä huolestuneille, kertoi yritystä esitellyt Tuomas Valtonen (pääkuvassa).

Turun ammattikorkeakoulusta lähtöisin oleva kasvuyritys SaltemVox Oy on asiantuntijayritys, jonka avulla tapahtumien järjestäjät voivat varmistaa, että osallistujat kuulevat ja tulevat kuulluksi.Korkeakoulu Startup SaltemVox -700px.jpg

– Tarjoamme tapahtumanjärjestäjille laitteistoa, jolla tapahtumien osallistujat saavat äänentoiston reaaliajassa omaan puhelimeensa, jolloin äänenvoimakkuuden voi säätää itse, kertoo yrityksen esittelijä Jarmo Ahonen (kuvassa).

Korkeakoulut panostavat kasvuyrityksiin

Turkulaiset korkeakoulut tekevät yhä tiiviimpää yhteistyötä innovaatiotoiminnassa ja tutkimuksen kaupallistamisen tukemisessa. Viimeaikaisia esimerkkejä ovat muun muassa viime vuoden lopulla toimintansa aloittanut Life Science -kiihdyttämö sekä Health Campus Turku -yhteistyö.

– Turun yliopistossa korkeakoululähtöisten startupien ja kaupallistamisprojektien tukeminen on osa yliopiston arkea. Tämän päiväinen tapahtuma liittyy yrittäjyyttä ja tutkimuksen kaupallistamista tukeviin toimenpiteisiin, joita on entistä voimallisemmin toteutettu ja edistetty Turun yliopistossa yrittäjyyden ja yrittäjyyskoulutuksen strategian mukaisesti viime vuodesta alkaen sekä yliopiston sisällä että yhteistyössä muiden korkeakoulujen ja alueen yrittäjyystoimijoiden kanssa, kertoo yrittäjyysasiamies Mikko Pohjola Turun yliopistosta.

‒ Myös Åbo Akademi panostaa yrittäjyyteen kannustavaan ja tukevaan toimintaan, muun muassa vuosittain järjestettävällä kuusipäiväisellä Business Essentials for Scientists -kurssilla keskitytään yrittäjyysosaamisen lisäämiseen. Verkostot ovat tärkeässä roolissa yrittäjyyden tukemisessa, ja Turun alueen korkeakoulujen ja muiden toimijoiden yhteistyötä onkin tiivistetty entisestään tämän vuoden aikana, kertoo projektikoordinaattori Outi Nurmela Åbo Akademista.

‒ Turun ammattikorkeakoulussa yrittäjyyttä edistetään Entrepreneurship Excellence Centerin sateenvarjon alla. Sen keskeisiä elementtejä ovat yrittäjyyden opintojaksojen lisäksi yrittäjämäiset oppimisympäristöt kuten esimerkiksi Bisnesakatemia, Business Clubin kiihdyttämöpalvelut, opiskelijatiimien osuuskuntatoiminta ja yrittäjämentorit, kertoo lehtori-valmentaja Kari Juhala Turun AMK:sta.

Korkeakoulu startup -480px.jpg
Nyt järjestetty tilaisuus toteutettiin Tekesin korkeakoulujen innovaatiotoiminnan kehittämistä tukevan Innovation Scout -ohjelman rahoituksella, jota kaikki mukana olevat turkulaiskorkeakoulut ovat saaneet.

Tutustu mukana olleisiin tiimeihin: http://www.abo.fi/forskning/academic_startups

Matias Suksi

Luotu 24.04.2017 | Muokattu 24.04.2017