Korkeakouluosaajat.fi helpottaa yritysten opiskelijarekrytointia

31.10.2012

Uusi työnantajan tietopalvelu tarjoaa selkeitä vastauksia opiskelijoiden palkkaa, sopimuksia ja osaamista koskeviin kysymyksiin. Työnantaja löytää palvelusta kätevästi jäsenneltyinä kaikkien ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen rekrytointikanavat sekä työnantajapalvelut.

​Turun ja Helsingin yliopistojen yhteistyönä toteutettu sivusto korkeakouluosaajat.fi on tehty työnantajan arkea ajatellen. Tieto on tiivistä ja vailla korkeakouluslangia. Artikkeleissa työnantajat jakavat omia vinkkejään ja kokemuksiaan, jotka liittyvät opiskelijarekrytointiin tai muuhun korkeakouluyhteistyöhön.

- Palvelun avulla pääsee alkuun ja löytää yhteyden ammattikorkeakouluun tai yliopistoon. Osaamista kannattaa hyödyntää, ja korkeakouluosaajat.fi kertoo, miten osaajan löytää, projektipäällikkö Anne Karkulahti kertoo.

Sivusto pyrkii madaltamaan yritysten ja muiden organisaatioiden kynnystä yhteistyöhön.

- Usein tilanne on se, että työnantaja haluaa tietää kuinka kauan projekti kestää, mutta korkeakouluissa puhutaan opintopistemääristä. Toivomme, että palvelu auttaa avaamaan keskustelua, sivuston päätoimittaja Jenni Iivonen toteaa.

Osaajatutka paljastaa osaamisen moniulotteisuuden

Opiskelijoiden osaaminen puhuttaa työnantajaa rekrytointia harkittaessa. Palvelusta löytyvä Osaajatutka osoittaa, miten moniulotteista korkeakouluista valmistuvien osaaminen ja siten myös työllistymisvaihtoehdot ovat. Sovellus kertoo esimerkiksi, että vuonna 2009 valmistunut hammasteknikko on rekrytoitu IT-alalle järjestelmäpäälliköksi ja teatteriohjaaja kaupalliselle alalle Account Manageriksi.

- Tiedot kuvaavat vastavalmistuneiden todellisia urapolkuja. Tavoitteena on, että sovellus herättää ajatuksia ja haastaa työnantajia rekrytoimaan yllättäviltäkin koulutusaloilta, Iivonen kertoo.

Korkeakouluista valmistuneiden työllistymistä kuvaavaa dataa hyödynnettiin nyt ensimmäistä kertaa työnantajille suunnatussa sovelluksessa. Jatkoakin on suunnitteilla.

- Kokemukset työelämästä ja uramahdollisuuksista kiinnostavat nyt niin työnantajia kuin työntekijöitä, opiskelijoista puhumattakaan. Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen keräämät laajat työllistymisaineistot tarjoavat keskusteluun kiinnostavia näkökulmia, Karkulahti paljastaa.

Korkeakouluosaajat.fi on tuotettu ESR-osarahoitteisessa Lähde työelämään -hankkeessa. Palvelu on suunniteltu ja toteutettu Helsingin yliopiston Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenian sekä Turun yliopiston yhteistyönä. Palvelua kehitetään edelleen vuoden 2012 aikana.

>> Työnantajan tietopalvelu Korkeakouluosaajat.fi

Luotu 31.10.2012 | Muokattu 27.10.2020