Ksylitolin vaikutus kohdistuu vain haitallisiin suun bakteereihin

27.04.2015

Ksylitolin säännöllinen käyttö vähentää merkittävästi suun haitallisten bakteereiden määrää, mutta ei häiritse suun tervettä mikrobistoa. Uuden havainnon ksylitolin vaikutuksista on tehnyt kuwaitilainen BDM, MSc Mohamed ElSalhy, joka väitteli Turun yliopistossa perjantaina 24.4.2015.

​ElSalhy tutki ksylitolin vaikutuksia kuwaitilaisilla 10–12-vuotiailla lapsilla kahdessa interventiotutkimuksessa. Kuwaitissa kariesta esiintyy enemmän kuin Suomessa ja kaikilla interventioon osallistuvilla lapsilla syljen mutans streptokokki -määrät olivat korkeat tutkimuksia aloitettaessa.

– Toisin kuin antibiootit, ksylitoli ei häiritse tervettä mikrobistoa, vaan sen vaikutus kohdistui vain haitallisiin mutans streptokokki -bakteereihin. Olemme ensimmäisiä, jotka ovat tutkimuksessa osoittaneet tämän ksylitolin ominaisuuden, kertoo ElSalhy.

Kuwaitissa markkinoilla on joitakin ksylitolipastilleja ja -purukumeja, mutta alhaisen ksylitolipitoisuuden vuoksi ne eivät ole riittävän tehokkaita.

– Purukumin pureskelu on Kuwaitissa tavallista, joten tehokkaan ksylitolipurukumin tuominen Kuwaitin markkinoille voisi ehkäistä karieksen esiintymistä tehokkaasti. Olemme tehneet aktiivista työtä ksylitolin käytön edistämiseksi Kuwaitissa, ElSalhy toteaa.

Suomalaiselle koulutusosaamiselle kysyntää Kuwaitissa

ElSalhy on ensimmäinen Kuwaitin yliopistosta maisteriksi valmistunut hammaslääkäri ja nyt myös ensimmäinen, joka väittelee.

ElSalhy väittelee Turun yliopistossa, sillä Kuwaitin yliopiston hammaslääketieteen koulutuksessa ei toistaiseksi tarjota jatkokoulutusohjelmia. Tohtorikoulutusta haluavat hakeutuvat kansainvälisiin tutkimusprojekteihin ja väittelevät ulkomailla.

– Kuwaitissa ja vauraissa arabimaissa tehdään paljon tutkimusyhteistyötä Yhdysvaltojen ja Iso-Britannian kanssa, mutta kiinnostus myös Pohjoismaita kohtaan kasvaa koko ajan. Suomalaiselle koulutusosaamiselle olisi Kuwaitissakin paljon kysyntää, kertoo ElSalhyn väitöstyön ohjannut Kuwaitin yliopistossa varadekaanina toimiva professori Eino Honkala.

– Laajempaa koulutusyhteistyötä Kuwaitin yliopiston kanssa suunnitellaan jo Turun yliopistossa. Hammaslääketieteen laitoksella pohditaan mahdollisuuksia järjestää englanninkielisiä kursseja Kuwaitissa, lisää Eva Söderling hammaslääketieteen laitokselta.

Teksti ja kuva: Liisa Reunanen

Luotu 27.04.2015 | Muokattu 02.08.2021