Kulttuurirahasto myönsi emeritusprofessori Jaakko Nousiaiselle 30 000 euron palkinnon

26.02.2016

Turun yliopiston entinen kansleri ja yleisen valtio-opin emeritusprofessori Jaakko Nousiainen sai palkinnon merkittävästä kulttuuriteosta.

​Suomen Kulttuurirahasto jakoi apurahoina ennätykselliset 25 miljoonaa euroa vuosijuhlassaan 27.2.2016. Tieteen hakemusmäärä kasvoi, mutta taiteen laski. Hakijoista 12 prosenttia sai apurahan. Turun yliopistoon myönnettiin yhteensä 63 apurahaa.

Jaakko Nousiainen (s. 1931) on Suomen poliittisen järjestelmän ja parlamentarismin tuntija, joka on jättänyt vahvat sormenjälkensä suomalaiseen valtiosääntökehitykseen yli viiden vuosikymmenen ajalla. Hän sai palkinnon parlamentarismin edistämisestä.

Nousiainen toimi Turun yliopistoon perustetun yleisen valtio-opin oppiaineen ensimmäisenä professorina kaikkiaan kolmenkymmenen vuoden ajan 1963–1993. Nousiainen oli Turun yliopiston kansleri vuosina 1994–1997.

Nousiainen loi niin kutsutun Turun koulukunnan, joka keskittyi poliittisten instituutioiden tutkimukseen. Koulukunnan ”raamattuna” toimi Nousiaisen teos Suomen poliittinen järjestelmä, jonka ensimmäinen painos ilmestyi vuonna 1959 ja jota siitä lähtien on käytetty alan keskeisenä oppikirjana kaikissa Suomen yliopistoissa. Teos käännettiin myös englanniksi vuonna 1971, jolloin sen julkaisi Harvard University Press. Nousiainen asetti tavoitteekseen esittää nykyaikaisen, systemaattisen ja realistisen kuvauksen Suomen poliittisesta järjestelmästä.

Yhtenäinen Suomen perustuslaki astui vuosien valmistelun jälkeen voimaan maaliskuussa 2000. Nousiainen oli keskeisesti mukana valtiosääntökomiteoiden työssä. Hänen roolinsa suomalaisen parlamentarismin uudistamisessa oli merkittävä.

Palkinnot merkittävistä kulttuuriteoista myönnettiin myös professori Hanna Kokolle ja rap-artisti Karri Miettiselle eli Palefacelle.

JV

Luotu 26.02.2016 | Muokattu 27.02.2016