Kurt Cobain pysyy ihmisten muistissa

03.12.2012

Sosiologian lehtori Catherine Strong luennoi 6.11. median ja ihmisten suhtautumisesta grunge-muusikko Kurt Cobainiin.

​Lehtori Strong (Monash University, Australia) on tutkinut median ja grunge-fanien tapaa muistella muusikko Kurt Cobainia (1967 - 1994), Nirvana-yhtyeen nuorena kuollutta keulakuvaa.

Luennollaan Strong pohti sitä, mitkä tekijät määrittelevät kenet muistetaan ja kuka määrittelee sen, mitä muistetaan. Strong lähestyy aihetta julkisen ja yksityisen muistin kautta.

Cobainin eläessä media käsitteli muusikkoa aivan tavallisena ihmisenä ja ajankohtaisena muusikkona. Kuoleman jälkeen suhtautuminen tuntui kuitenkin muuttuvan.

– Media alkoi käsitellä Cobainia superihmisenä ja nosti esille vain tiettyjä asioita. Spin-lehti jopa rinnasti Cobainin ja uskonnon. Tästä syntyi hiljalleen vallitseva käsitys muusikosta, Strong totesi.

Fanit muistavat muusikon tavallisena ihmisenä

Median luoman muistelukuvauksen lisäksi Strong on haastatellut australialaisia grunge-faneja ja tutkinut sitä, miten he muusikon muistavat.

– Yksityinen muisti erosi huomattavasti median muistelukuvauksesta. Nämä yksittäiset henkilöt tuntuivat muistavan muusikon aivan eri tavalla. He korostivat yksi toisensa jälkeen sitä, miten tavallinen ihminen Cobain oli, aivan kuin me, mutta vain hieman lahjakkaampi, Strong kertoi.

Strongin mukaan tämä käsitys aivan tavallisesta ihmisestä sai heidät samaistumaan Cobainiin. Uusilla faneilla ei kuitenkaan ole samanlaista mahdollisuutta.

– Uudet Cobain- ja Nirvana-fanit näkevät vain sen puolen, mitä medialla on nyt tarjota. Heillä ei ole ollut mahdollisuutta muodostaa omaa muistoa aiheesta, Strong huomautti.

Luento oli osa International Institute of Popular Culture IIPC:n seminaarisarjaa ja se pidettiin Minervassa mediatutkimuksen seminaarihuoneessa E325. Strong on väitellyt vuonna 2008 aiheesta "´As a friend, as a trend, as an old memory`: Popular music, memory and power" sekä kirjoittanut teoksen Grunge: Music and Memory (2011).

Susanna Eronen
Luotu 03.12.2012 | Muokattu 28.10.2020