​KUTSU: From Failand to Winland -hankkeen Deepen-työpaja 22.5. Helsingissä

24.04.2017

From Failand to Winland -hanke tutkii Suomen energia-, ruoka- ja vesiturvallisuutta yhteiskehittämisen ja tulevaisuusskenaarioiden avulla. Lämpimästi tervetuloa ensimmäisiä tutkimustuloksiamme ja toimenpidesuosituksia työstävään Deepen-työpajaan 22.5.2017 klo 11.30–16.15 Helsingin Musiikkitalolle!!

Työpajassa syvennymme keskustelemaan tutkimushankkeen ensimmäisistä tuloksista ja  toimenpidesuosituksista. Tutkimuskatsauksen jälkeen  pääsemme yhteiskehittämisen ytimeen ja tarkastelemme yhdessä sidosryhmien kanssa erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja päätöksenteon paikkoja  hankkeessa tunnistettuihin energiaan, ruokaan ja veteen liittyviin kokonaisturvallisuuden haasteisiin.

Työpajan tavoitteena on rakentaa käsitystä siitä, millaisilla käytännön toimenpiteillä ja ratkaisuilla voimme välttää mahdolliset tulevaisuuden uhkakuvat, jotka kytkeytyvät energiasiirtymän epäonnistumiseen, ruokaturvan haurastumiseen ja kriittisen infrastruktuurin rapautumiseen. Samalla otamme ensimmäiset askeleet kohti Winland-visiota.

Jaamme työpajaa edeltävällä viikolla työskentelymme pohjaksi katsauksen tähän mennessä saaduista tutkimustuloksista ja toimenpide-ehdotuksista sekä aiemmissa työpajoissa yhteiskehitetyt, ei-toivottavat Failand-tulevaisuuskuvat.

11.30  Hankkeen tarjoama lounas Musiikkitalolla

12.30  Winland tutkii – Katsaus hankkeeseen, tähänastisiin tuloksiin ja toimenpide-ehdotuksiin

13.45  Kahvitauko

14.00  Tulevaisuuskuvien arviointi ja toimenpidesuositusten kehittäminen

15.15  Tauko

15.30  Yhteiskeskustelu ja Winlandin seuraavat askeleet

16.15  Tilaisuuden päätös

ILMOITTAUTUMINEN

Pyydämme teitä ilmoittautumaan ilmoittautumislomakkeen kautta 17.5.2017 mennessä.

LISÄTIETOJA

Lisätietoja työpajasta antavat Demos Helsingin tutkimuksen co-creation -asiantuntija Iina Koskinen (iina.koskinen@demoshelsinki.fi, 050 5576 578) ja hankkeen koordinaattori Suvi Sojamo (suvi.sojamo@aalto.fi, 050 325 4415).

Tilaisuus järjestetään Helsingin Musiikkitalossa, osoite: Mannerheimintie 13 A, Helsinki.

TIETOA WINLAND-TUTKIMUSHANKKEESTA

From Failand to Winland (tuttavallisemmin Winland) on kolmivuotinen (2016–2019) tutkimushanke, joka tarkastelee Suomen energia- ja ruokaturvaa yhteiskehittämisen sekä tulevaisuusskenaarioiden avulla. Tarkastelussa ovat sekä erilaiset muutospaineet (esimerkiksi vesi, ilmastonmuutos, geopolitiikka, demografia) että energia- ja ruokaturvaan kytkeytyvät suunnittelu- ja päätöksentekoprosessit.

Winland saa rahoituksensa Suomen Akatemian strategisen tutkimuksen neuvostolta. Neuvosto rahoittaa pitkäjänteistä ja ohjelmamuotoista tutkimusta, joka tuottaa ratkaisuja merkittäviin suomalaisen yhteiskunnan haasteisiin.

Konsortioon kuuluvat Aalto-yliopisto, Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Suomen ympäristökeskus, Maanpuolustuskorkeakoulu, Helsingin yliopisto, Itä-Suomen yliopisto ja Demos Helsinki.

Voit seurata hanketta verkkosivuillamme ja Twitterissä sekä muualla sosiaalisessa mediassa hashtagilla #WinlandFI.
winland-logot.png
winland-kutsu-alabanner.png