Kuuloaisti, elintarvikekehitys ja strategia puhuttivat professoriluennoilla

24.10.2013

Turun yliopiston uudet professorit Jaakko Pulkkinen, Baoru Yang ja Juuso Töyli pitivät professoriluentonsa 23.10.2013.

​Kuvassa vasemmalta Jaakko Pulkkinen, Baoru Yang ja Juuso Töyli.

​Professoriluennot kuuluvat yliopiston akateemisiin traditioihin. Kaikille kiinnostuneille avoimilla luennoilla uudet professorit esitelmöivät lyhyesti tutkimusaiheistaan.

Korva-, nenä- ja kurkkutautiopin professori Jaakko Pulkkinen käsitteli luennollaan ihmisen kuuloaistia ja mahdollisuuksia kuulovikojen korjaamiseen.

– Lähitulevaisuudessa väestöstä voidaan geenitestien avulla seuloa yleisimmin kuuroutta aiheuttavat geenit. Voimme löytää myös henkilöt, jotka ovat herkkiä ympäristön aiheuttamille kuulovaurioille ja löytää vastasyntyneistä sellaiset yksilöt, jotka voivat myöhemmin kuuroutua.

Elintarvikekehityksen professori Baoru Yangin aiheena oli ”Molekulaarinen näkökulma elintarvikekehityksessä”. Hän muistutti, että elintarvikkeiden valmistukseen tarvitaan yhä kehittyneempiä, hellävaraisempia ja ympäristöystävällisempiä teknologioita.

– Nanoteknologiat ovat potentiaalisia menetelmiä elintarvikkeiden ja bioaktiivisten yhdisteiden suojaamiseen. Metabolomiikka eli mahdollisimman monen aineenvaihduntatuotteen havainnointi samanaikaisesti on suurena apuna elintarvikkeiden tutkimuksessa, kehittämisessä ja standardisoinnissa.

Liiketaloustiede, logistiikan professori Juuso Töyli esitelmöi otsikolla ”Hyvä strategia ja menestyksen kulmakivet”.

>> Seuraavat professoriluennot pidetään Akatemiatalossa keskiviikkona 30. lokakuuta. Tuolloin puheenvuoron saavat professorit Eila Lindfors, Juha Grönroos ja Matti Laato.

Kuva: Tytti Sokura

Luotu 24.10.2013 | Muokattu 07.07.2021